Privacywet AVG voorwaarden privacy beleid akkoord
Aftellen tot de AVG

Nieuwe privacywet: geef je wel of geen akkoord?

15 mei 2018 om 17:46
Laatste update: 15 mei 2018 om 19:44

'Accepteer onze nieuwe voorwaarden' of 'deel je gegevens met onze adviseur'. Met nog 10 dagen voor de inwerkingtreding van de nieuwe privacywet slaan bedrijven je om de oren met verzoeken om akkoord te geven. Maar moet je dat wel doen?

Wel of geen akkoord met de nieuwe voorwaarden? Die vraag zou iedereen zichzelf eigenlijk iedere keer moeten stellen als een bedrijf weer met een dergelijk verzoek komt. In de praktijk klikt echter bijna iedereen achteloos op akkoord. Wie heeft er nou zin om door tientallen pagina's juridische jargon door te spitten?

Veelzeggend is het kunstproject van de Israëlische Dima Yarovinsky. Onder de titel 'I agree' printte hij de voorwaarden van alle grote sociale media uit op kleurrijk papier. Instagram spande met bijna 12.000 woorden de kroon. Als je ervan uitgaat dat een mens gemiddeld 200 woorden per minuut leest, kom je uit op een uur 'leesplezier'.

Goed lezen

Toch raadt RTL Z-techredacteur Harm Teunis iedereen aan de voorwaarden vooral wél goed door te nemen en niet automatisch toestemming te geven aan bedrijven en instellingen om jouw data te kunnen delen met derden. "Deel het niet, tenzij je dat heel graag wilt."

Maar veel apps stoppen met werken niet als je geen toestemming verleent. Zo is het vanaf 25 mei niet meer mogelijk om je foto's te delen op Instagram als je niet op akkoord hebt geklikt. Soms heb je dus gewoon geen keus.

Miljoenenboetes

Vanaf 25 mei is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. Deze nieuwe Europese privacywet, ook wel bekend onder de Engelse naam General Data Protection Regulation (GDPR), geeft gebruikers meer rechten, terwijl organisaties aan meer regels gebonden zijn. Zo moeten ze duidelijk maken waarom en hoe lang ze gebruikersdata opslaan.

Tegelijkertijd kunnen toezichthouders bij overtredingen forse boetes opleggen, tot wel 4 procent van de omzet. Dat klinkt misschien niet zo veel, maar voor een bedrijf als Facebook - omzet 34 miljard euro - kan dat oplopen tot enkele miljarden bij herhaalde malversaties. De Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft al aangekondigd sneller boetes uit te delen.

Ook David Korteweg van digitale burgerrechtenbeweging Bits of Freedom roept gebruikers op om altijd goed naar de voorwaarden te kijken. "Ik weet ook wel dat mensen niet de tijd hebben om alles door te nemen, maar als je even nadenkt over waar je je echt zorgen over maakt, probeer dan daar naar te zoeken."

Bekijk ook de Grote Privacyshow van RTL Z: