Even snel een Tikkie sturen naar een van je vrienden is al heel normaal. Zo normaal zelfs dat ook de tandarts of kapper het tegenwoordig maar wat handig vindt om op die manier geld te krijgen van hun klanten.
Bij DentalCare Zutphen kunnen tandartsbezoekers betalen met een Tikkie als ze erom vragen. "Het scheelt een hoop gedoe en mensen vergeten het niet", zegt Laura Koppel van de tandartspraktijk.
Tikkie is vooruitstrevend en innovatief, vinden de tandartsen. Bij de Zutphense praktijk wordt nog steeds regelmatig met pin afgerekend. Daar komt bij dat pinnen misschien voor de consument wel handig is, maar voor de tandarts 'omslachtig gedoe'. Vooral de administratie van pinbetalingen is lastig volgens Koppel.
"In het transactieoverzicht worden alle pinbetalingen op een berg gegooid. Bij Tikkie kun je het per verzonden verzoek bekijken. De boekhouding wordt lekker makkelijk en voor ons veel doorzichtiger. En Tikkie voelt gewoon persoonlijker", zegt ze.
3 miljoen downloads
De betaalapp, waarmee je alleen kan betalen als iemand anders je telefoonnummer heeft, is al door meer dan 3 miljoen mensen gedownload. ABN Amro, de bank achter de dienst, ziet dat er steeds meer ondernemers zijn zoals DentalCare die de betaalapp gebruiken. De afgelopen twee maanden steeg dat aantal van 500 naar 1000.
Toen ABN merkte dat ook ondernemers de app wilden gebruiken, begon het vorig jaar met het mondjesmaat aanbieden van de betaalapp aan zakelijke klanten. Sinds begin dit jaar is dat structureler geworden, zegt ABN-woordvoerder Roland Kroes.
"Ze vonden het bijvoorbeeld gedoe het pinapparaat te gebruiken of maakten weinig omzet met dat apparaat. Ze gebruikten daarom Tikkie vanuit hun zakelijke rekening. Zo zagen we ook de voordelen van deze dienst voor onze zakelijke klanten."
Easy money
En dat slaat aan. Het betalen via Tikkie heeft net als voor consumenten ook voor ondernemers duidelijke voordelen, waarvan de snelheid het meest voor de hand ligt, zegt Kroes.
"Het geld is meteen binnen omdat het via iDeal werkt. De ondernemer hoeft dus niet op het geld te wachten. Daarnaast vinden klanten het ook een prettige manier."
Een aantal overheidsinstellingen heeft de dienst ook ontdekt, zegt Kroes. Daar kunnen gebruikers met Tikkie betalen als tweede mogelijkheid wanneer ze een rekening bijvoorbeeld niet hebben betaald. Dat werkt goed en kan ook voor ondernemers heel aantrekkelijk zijn, zegt Kroes.
Snel betaald
Onder consumenten wordt een Tikkie in zo'n 80 procent van de betaalverzoeken binnen een dag betaald. Onder de zakelijke betalingen ziet de bank vergelijkbare cijfers.
"Dat was ook een verrassing voor het Tikkie-team", zegt Kroes. "Ook hier geldt dus: je betaalt sneller dan wanneer je een mail stuurt met een betalingsherinnering."
Dat heeft ook weer een kostenvoordeel voor ondernemers, omdat je bij een betalingsachterstand een acceptgiro of uitgebreid incassotrajecht kon voorkomen. "Dan kost het je dus alleen de transactiekosten van een Tikkie. En dat is aanzienlijk minder dan een betalingsherinneringen- of incassotraject. Daarnaast is het voor klanten ook prettiger", zegt hij.
Zakelijke Tikkie-gebruikers betalen 25 cent. Vanaf 100 geslaagde Tikkies per maand wordt dat 20 cent. Het laagste tarief van 15 cent geldt vanaf 500 transacties.
Pinautomaat vervangen
Voor winkeliers kan het ook een uitkomst zijn om minder afhankelijk te zijn van pinautomaten. "Ik zie het best gebeuren dat we de pinautomaat die we hier hebben, op den duur gewoon helemaal vervangen", zegt Koppen van de Zutphense tandartspraktijk.
Datzelfde verwacht Betlem Taravilla van Whoops Kappers uit Rotterdam. Daar gebruiken ze Tikkie nog niet, maar willen ze wel snel aan de gang met de betaalapp.
"Als ik kijk naar de kosten die je als ondernemer hebt met het vernieuwen van je pinapparaat, de onderhoudscontracten en de storingen, dan is Tikkie natuurlijk een mooi alternatief", zegt Taravilla.
25 cent per transactie
Toch zijn ze bij ABN niet bang dat de ze minder verdienen als er pinautomaten verdwijnen uit winkels. "Dat komt omdat we zowel aan pintransacties als Tikkie-transacties geld verdienen."
Toch denkt Taravilla dat er bij de kapperszaak in Rotterdam binnen twee of drie jaar alleen nog maar gebruik wordt gemaakt van het sturen van Tikkies. "Vanaf april laten we onze vaste klanten al gewoon geld overmaken. Ter plekke of gewoon rustig thuis. Maar dat kan met Tikkie dus gewoon net zo goed", zegt hij.