Gamejournalist Jan Meijroos zag lange tijd af van betalen voor de hitgame Fortnite, maar bij Season 5 trok ook hij zijn creditcard. En velen met hem.
Over het treiterende Fortnite-dansje door Antoine Griezmann na de dubieuze penalty tijdens de WK-finale werd nog lang nagepraat. Voor mensen die not in the know zijn: de 'Take the L'-uiting die Griezmann deed, is een dansje uit Fortnite dat spelers doen om een andere speler te vernederen. De penalty was volgens veel experts en tv-kijkers een cadeautje van de scheidsrechter. Daardoor was het beter geweest als Griezmann zich wat meer bescheiden had opgesteld.
Het Fortnite-dansje was wereldnieuws en werd breed opgepikt, ook door alle grote gamemedia. Voor zover het nog niet duidelijk was: de culturele impact van Fortnite is gigantisch en dat zal voorlopig nog wel zo blijven. Fortnite zal - zeker nu er met miljoenen prijzengeld serieus werk van e-sports wordt gemaakt - de komende jaren niet meer van het toneel verdwijnen.
1 miljard dollar omzet
Net als je dacht dat Fortnite zijn hoogtepunt wel had bereikt, droppen de makers doodleuk Seizoen 5 en zijn er weer talloze nieuwe wapens, skins en dansjes beschikbaar die voetballers weer kunnen nadoen na een gescoord doelpunt. De map is weer groter geworden, er zijn nieuwe gebieden en geheimzinnige 'Rifts' die spelers teleporteren.
Seizoen 5 is in meerdere opzichten een mijlpaal voor Fornite. SuperData heeft namelijk berekend dat de game inmiddels 1 miljard dollar (!) aan omzet heeft opgebracht puur en alleen door in-game aankopen. Een miljard dollar voor gekke wapens, maffe dansjes, nieuwe outfits… allen puur en enkel cosmetisch van aard.
Akamai Technologies, naar eigen zeggen ’s werelds grootste en meest gebruikte cloud delivery platform, vestigde op donderdag 12 juli 2018 dan ook een nieuw traffic peak record: meer dan 37 Tbps aan internetverkeer werd via het Akamai Intelligent Platform afgeleverd aan eindgebruikers. Het nieuwe record kwam door de lancering van het vijfde seizoen van Fortnite.
Ter illustratie: om eenzelfde niveau van traffic te behalen zou een gemiddelde mobiele game 2,8 miljoen keer per minuut (!) moeten worden gedownload, aldus Akamai.
Een bijl van ballonnen
Naast al deze succesnummers markeert Season 5 ook persoonlijk een keerpunt. Het nieuwe seizoen betekent namelijk de allereerste keer dat ook hier, met mijn PSN-account, geld is betaald voor V-Bucks waarmee een luxe Battle Pass is aangeschaft. 25 euro is er stukgeslagen. Zoonlief betaalde het van zijn eigen geld, bezwoer hij me, hij had al die tijd met de ‘saaie, standaard’ skins gespeeld. Hij deed anders 'toch niks met zijn zakgeld'. En iedereen uit zijn klas 'heeft al minstens 60 euro aan die game uitgegeven'. Dus tja, ondergetekende zwichtte uiteraard voor zoveel steekhoudende argumenten.
En ik moet toegeven; een muur kapot hakken met een standaard bijl of eentje van gekleurde ballonnen… ziet er toch wel een stuk komischer uit. Ook de Viking glider – een soort mini langschip – oogt fantastisch.
Ik heb Meijroos junior duidelijk gemaakt dat het hier wel bij blijft. En dat het riedeltje zich niet gaat herhalen bij Season 6. Benieuwd of mijn standvastigheid, zeg maar, standhoudt. Want Season 6 biedt straks natuurlijk wéér leukere dansjes, gekkere wapens en hippere skins.
Verdikkeme Epic Games, wat doe je me aan?