Elon Musk wil de broncode van de beveiligingssoftware voor Tesla-voertuigen open-source maken. Andere autofabrikanten kunnen de software dan ook gaan gebruiken.
Dat heeft de Tesla-topman getwitterd na een bezoek aan Defcon. Musk had een vraag-en-antwoord-sessie op de hackersbijeenkomst in Las Vegas.
Met het openbaar maken van de broncode biedt Tesla hackers en andere security-deskundigen de mogelijkheid om kwetsbaarheden in de security-software op te sporen. Dat moet de software uiteindelijk veiliger maken. Wanneer Tesla van plan is om de broncode openbaar te maken, schrijft Musk niet.
Security-nachtmerrie
Musk hoopt dat het openbaar maken van de broncode van Tesla’s security-systeem ertoe zal leiden dat ook andere autofabrikanten gebruik zullen gaan maken van de software van Tesla, schrijft hij. De Tesla-topman noemt goede beveiliging voor zelfrijdende auto’s in zijn tweet ‘extreem belangrijk’.
Vorig jaar zei Musk dat een hack van alle Tesla’s zijn grootste security-nachtmerrie is. “Als iemand in staat was om alle autonome Tesla’s te hacken, zou zo iemand bij wijze van grap alle auto’s naar Rhode Island kunnen sturen”, aldus Musk. “Dat zou het einde betekenen van Tesla. En er zouden ook een boel boze mensen op Rhode Island zijn.”
Overigens stelt Tesla alles in het werk om een dergelijke hack onmogelijk te maken, voegde Musk daar destijds aan toe. “Zelfs als iemand toegang krijgt tot de auto, heeft hij bijvoorbeeld nog geen controle over het remsysteem.” Ook kunnen de inzittenden de acties van de auto altijd corrigeren.
Autopilot en infotainment
Tesla maakt al af en toe broncode openbaar voor andere technologie die is verwerkt in de auto’s. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om een deel van de code voor de Autopilot- en infotainment-systemen. Critici wijzen er echter op dat Tesla niet de volledige broncode voor die systemen heeft vrijgegeven.
Bovendien was Tesla rijkelijk laat met het openbaar maken van de code. Omdat de autofabrikant bij de bouw van Autopilot voortborduurt op open-source-systemen als Linux en BusyBox was Tesla verplicht om zijn eigen code openbaar te maken – iets wat het bedrijf jarenlang naliet.