Angst brengt Saoedi-Arabië en Musk bij elkaar
Gaat 's werelds grootste olieproducent Tesla redden? Een overname van het autobedrijf door Saoedi-Arabië is wellicht minder gek dan gedacht.
Er is nog niets besloten, maar het Saoedische Public Investment Fund (PIF) lijkt serieuze interesse hebben om Elon Musk te helpen om Tesla van de beurs te halen. PIF zou in ieder geval een deel van de tientallen miljarden willen ophoesten die nodig zijn om de bestaande aandeelhouders uit te kopen.
Dat een land dat voor zijn rijkdom zo afhankelijk is van olie-inkomsten, overweegt om geld te steken in de meest in het oog springende producent van elektrische auto's lijkt contra-intuïtief. Saoedi-Arabië profiteert er immers het meeste van als automobilisten massaal benzine blijven tanken. Zo bezien is Tesla vooral een bedreiging voor het verdienmodel van het olierijke koninkrijk.
Andere wind
Maar er lijkt de afgelopen jaren een andere wind te waaien. Het is de machthebbers in de oliestaat niet ontgaan dat wind- en zonne-energie steeds beter kunnen concurreren met energie afkomstig uit fossiele bronnen. Om het land voor te bereiden op een toekomst waarin olie niet langer 's werelds belangrijkste energiebron is, zet prins Mohammed bin Salman daarom in op diversificatie.
Eerder dit jaar kondigde Saoedi-Arabië om die reden het grootste zonneproject ter wereld aan. Samen met het Japanse investeringsbedrijf SoftBank steekt het 200 miljard dollar in het zonneproject dat uiteindelijk een vermogen van 200 gigawatt moet opleveren. Ter vergelijking: Nederland is op dit moment goed voor 3 gigawatt aan zonne-energie.
Ook de mogelijke overname van Tesla door het Saoedische PIF moet volgens ingewijden worden begrepen als een verzekering voor de nieuwe tijd die eraan komt. Als benzine-auto's verdwijnen kun je maar beter een flink belang hebben in het bedrijf dat de belichaming is van de elektrische-autorevolutie.
Hete adem
Niet alleen Saoedi-Arabië moet zich zorgen maken over de toekomst. Dat geldt nog veel meer voor Tesla. Het bedrijf heeft weliswaar een hoge beurswaarde - zeker gelet op het feit dat de automaker in zijn 15-jarige bestaan nog nooit winst heeft gemaakt - maar Tesla voelt de hete adem van de financiële markten in zijn nek.
Volgens analisten heeft Elon Musk dringend nieuw kapitaal nodig om zijn plannen te kunnen blijven financieren. In een poging om mogelijke investeerders gunstig te stemmen en eindelijk eens een keer zwarte cijfers te kunnen schrijven besloot Musk in juni daarom 9 procent van het personeel te ontslaan: goed voor een bezuiniging van 80 miljoen per kwartaal.
Zo drijft een onzekere toekomst 's werelds grootste olieproducent en 's werelds bekendste producent van elektrische auto's in elkaars armen.