Zo reageert Google op de potentiële gedwongen verkoop van Chrome
Google heeft gereageerd op het voorstel van het Amerikaanse Ministerie van Justitie. Het overheidsorgaan wil dat het bedrijf onder andere zijn Chrome-browser verkoopt, omdat het op dit moment een zoekmonopolie in stand houdt. “Radicaal”, zegt Google.
“Het is uiterst risicovol als de overheid te veel invloed uitoefent op deze cruciale industrie”, zegt Google’s VP for Regulatory Affairs Lee-Anne Mulholland. “Het kan investeringen ontmoedigen, innovatie belemmeren en de ontwikkeling van nieuwe bedrijfsmodellen verstoren.”
Volgens Mulholland, die namens Google spreekt, is ook de timing verkeerd. “Juist nu is het belangrijk om investeringen, bedrijfsmodellen en Amerikaans technologisch leiderschap te stimuleren, in plaats van ze te remmen.”
Wat wil Justitie nu precies dat Google doet?
Het is een reactie op een bericht van eerder deze week, waarin het Ministerie van Justitie voorstelde om de Chrome-browser te verkopen. Maar de consequenties van de zoekmonopolie gaan verder dan dat.
Het overheidsorgaan wil bijvoorbeeld ook dat de zoekmachine en Play Store worden losgekoppeld van Android. “Dat zal het businessmodel veranderen en de kosten van onze apparaten verhogen”, zegt het bedrijf.
Daarnaast wil het Ministerie ook dat Google meer gegevens van gebruikers openbaar maakt, zodat de concurrentie de kwaliteit van zoekmachines kan verbeteren. Iets dat volgens Google “enorme risico’s met zich meebrengt op het gebied van privacy en veiligheid.”
Google Chrome heeft een enorme impact
De reactie van Google is logisch, want de Chrome-browser is qua gebruikersaantallen de grootste speler van de markt. Op smartphonegebied wordt de browser in 68 procent van alle browsesessies gebruikt. Kijk je naar alle apparaten bij elkaar, dan is dat 66,7 procent. Dat is zeker niet gek als je bedenkt dat 71 procent van alle mobiele apparaten op Android draait, wat ook van Google is.
Het bedrijf heeft dus inderdaad een enorme impact, maar is het niet eens met de houding van de overheid. “Het heeft in deze snel bewegende markt onbedoeld negatieve consequenties voor Amerikaanse innovatie en Amerikaanse consumenten”, zegt Mullholland.
Ze sluit dan ook af met een krachtig statement: “We kijken ernaar uit om deze argumenten verder toe te lichten tijdens de hoorzitting.”
Lees meer over Google en mis niets met de Bright-app.