Een nieuwe versie van het Google-systeem dat mensen van bots moet onderscheiden op websites, weert voortaan bots zonder dat je als sitebezoeker iets hoeft in te vullen of aan te klikken.
Google introduceert het systeem reCAPTCHA v3, waarmee websites automatisch bots kunnen weren. Normale websitebezoekers hoeven geen extra handelingen meer uit te voeren om bijvoorbeeld in te kunnen loggen of een reactie achter te kunnen laten.
Dat betekent dat je niet langer vreemde, vervormde letters en cijfers hoeft over te schrijven. Ook hoef je niet langer bepaalde objecten uit een serie foto's te kiezen, zoals auto's of verkeersborden, om zo aan Google te bewijzen dat je echt een mens bent. Met het nieuwe systeem is er geen interactie van de gebruiker meer vereist. Althans, als jij als gewone websitebezoeker geen afwijkend gedrag vertoont.
Google gebruikt voortaan algoritmes die leren hoe gewone gebruikers met een site omgaan en hoe dat verschilt met hoe bots of andere ongewenste gebruikers door een site navigeren.
Risico-scores
Het systeem geeft iedere bezoeker een risico-score. Website-beheerders krijgen een overzicht van deze scores en kunnen geautomatiseerde acties toekennen aan gebruikers die een slechte score hebben. Een gebruiker met een slechte score moet zich alsnog verifiëren om toegang krijgen tot delen van een website, terwijl de normale gebruiker met een goede score niets hoeft te doen.
Hoewel het systeem complex is en extra kennis van website-beheerders vereist, krijgen zij wel meer controle over wie of wat toegang krijgt tot delen van websites. Bij de vorige reCAPTCHA-versies bepaalde Google dat.