Bright Stuff: Hyundai Kona Electric (2018)
De Hyundai Kona Electric is de enige elektrische auto van onder de 40.000 euro die probleemloos non-stop 400 snelwegkilometers kan maken.
De Hyundai Kona heeft de Nissan Leaf van de troon gestoten. Onze favoriete elektrische middenklasser uit Japan kan niet op tegen zijn concurrent uit Zuid-Korea. De twee dealbreakers: het indrukwekkende bereik dat de Hyundai uit zijn 64 kWu-accupakket perst (Nissan Leaf: 40 kWu) en de mogelijkheid om met 75kW te snelladen, waar de Leaf in theorie op 50 kW blijft steken en in praktijk dát niet eens haalt.
De Kona heeft een instapprijs van €39.195. Een stuk hoger dan die van de goedkoopste Leaf of elektrische Golf, maar het uitrustingsniveau komt standaard al aardig in de buurt van de Leaf in dezelfde prijsklasse. Met daarbij een volle 24 kW meer aan accuvermogen. Om dat even op je in te laten werken. De eerste Leaf had een pakket van 24 kW, de nieuwste heeft er eentje van 40 kW. De Kona heeft dus die twee bij elkaar. De Opel Ampera E heeft een iets kleinere accu van 58 kW, maar is met €46.699 wel een flink stuk duurder.
Hyundai geeft een indrukwekkende garantie van 5 jaar op de auto en verwent je standaard al met een flinke uitrusting aan gadgets. Radar cruise control is bijvoorbeeld op het instapmodel al standaard.
Nadelen zijn er ook: de Kona heeft minder binnenruimte dan alle concurrenten in dit prijssegment en het is niet moeders mooiste. Daarvoor kun je dit jaar bij tweelingbroer Kia E-Niro terecht. Nu is het te hopen dat Hyundai de huidige levertijd weet terug te brengen.