Eerste indruk: Tesla Model 3
Review

Getest: is de Tesla Model 3 het wachten waard?

7 december 2018 om 22:21
Laatste update: 7 mei 2019 om 07:36

Bright-autotester Rutger Middendorp reed in Los Angeles al met de Tesla Model 3, die vanaf februari aan de eerste Nederlanders wordt geleverd. Is het een goede auto? En wat lever je in vergeleken met de Model S?

Update: de Tesla Model 3 na drie maanden

Elon Musk beloofde ons een betaalbare elektrische auto voor 35.000 dollar: de Tesla Model 3. Die heeft even op zich laten wachten en vervult nog niet alle beloftes van de Tesla-oprichter. Op dit moment worden alleen de Long Range-versies met grotere accu gebouwd en die zijn (inclusief een verplicht optiepakket) een stuk duurder: 58.800 euro. Wil je de geavanceerde Autopilot-functies, dan betaal je zelfs 64.000 euro.

Kies je niet meteen voor de Autopilot, dan is er niets aan de hand, want alle benodigde hardware zit al in de auto. Met een software-update kun je later altijd nog Autopilot toevoegen aan de Model 3. Rich Otto van Tesla vertelt Bright dat het bedrijf zelfs experimenteert met probeerperiodes, waarbij een klant tijdelijk autopilot op zijn auto heeft.

Deur openen met je telefoon

Aan de buitenkant is de Model 3 een Model S met een kortere neus en een kortere kont. Daardoor is het minder een designklassieker dan de grote broer. Wie goed kijkt, ziet camera's in de deurstijlen en achter de voorwielen. Ook nieuw met dit model: de mogelijkheid om de deur te openen met je smartphone of een pasje.

Binnenin is het een minimalistische versie van de Model S. Dat heeft voor- en nadelen. De knoppen op het stuur zijn multifunctioneel en laten je veel verschillende functies bedienen (tot en met Atari-spelletjes aan toe), maar zelfs ruitenwisserfuncties en het instellen van je spiegels gaat via het centrale touchscreen. Dat ziet er clean uit en met automatische wissers en verlichting is zo'n stokje natuurlijk ook grotendeels overbodig.

Ik zou de auto langer moeten testen om te bepalen of Tesla écht de handigste keuze heeft gemaakt. Groot voordeel van de keuze om de interface in zo hoge mate digitaal te maken is dat er constant verbeteringen zijn door te voeren op praktisch elk gebied. Zo zijn er in de Model 3 al een aantal dingen van plek veranderd om gebruikersvriendelijker te worden.

Laag zwaartepunt

Achter het stuur merk je dat de gewichtsverdeling bijna perfect is en het zwaartepunt laag. In tegenstelling tot de Hyundai Kona, die we onlangs testten, is de zit veel lager en dus sportiever. De stoelen zijn een stuk beter dan van de eerste Model S, maar hebben voor mijn (Europese) smaak nog steeds wat te weinig steun. De Model 3 is niet de stilste elektrische auto, maar het is lastig daar iets zinvols over te zeggen gezien de wegen hier in Los Angeles zo ontzettend beroerd zijn. Ten opzichte van brandstof aangedreven auto's is hij nog steeds heel erg stil.

Minpunt: de achterbank

Het allergrootste manco vind je als je de achterdeuren open trekt. Het achterbankje. Ik kan net zitten (ik ben 183 cm), maar met een leuk gat in de weg klap ik met mijn hoofd tegen het glazen dak als ik achterin zit. Dat zou nog niet zo heel erg verschrikkelijk zijn, als ik ook niet met mijn benen omhoog gevouwen zat. De zitting van de achterbank is zo laag, dat mijn bovenbenen loskomen van de zitting. Niet erg comfortabel. 

Voordelen t.o.v. de Model SNadelen t.o.v. de Model S
  • Flink goedkoper
  • Openen met keycard
  • Volledig nieuwe interface mogelijk dankzij scherm
  • Verwarming of airco kunnen blijven draaien als je uitstapt
  • 10% minder bereik
  • Seconde langzamer naar 100 km/u
  • De helft van de bagageruimte
  • Geen luchtvering
  • Levertijd 7 maanden ipv 2 maanden

Je levert met de Model 3 dus serieus in vergeleken met de Model S, maar wat verwacht je voor tweederde van de prijs van de Model S? De belangrijkste eigenschappen zijn gebleven. De Model 3 is een fijn rijdende, technologisch geavanceerde, zichzelf updatende elektrische auto met een serieus rijbereik. En het voordeel van Tesla's Supercharger-netwerk, waarmee je hem snel kan opladen, overal in Europa.

Volg ook het Bright YouTube-kanaal voor meer over de technische snufjes in nieuwe auto's.

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg zijn updates