Play the news

Google begint met gepersonaliseerd radionieuws

Google begint met gepersonaliseerd radionieuws
7 december 2018 om 09:46
Laatste update: 7 december 2018 om 09:46

Google is van start gegaan met een Engelstalige radionieuwsdienst voor Google Assistant. Het internetbedrijf maakt gebruik van kunstmatige intelligentie om een nieuwsoverzicht samen te stellen dat is toegesneden op de luisteraar.

“In de afgelopen eeuw is de radio een one-size-fits-all-medium geweest”, schrijft Liz Gannes van Google in een toelichting op de nieuwe, gepersonaliseerde dienst. “Stel je voor dat je je eigen radio kunt hebben: on demand, op elk moment van de dag en met het wereldnieuws en berichten over jouw interesses.”

Als een gebruiker de opdracht ‘play the news’ geeft, begint de radionieuwsdienst van Google met een kort overzicht van het belangrijkste nieuws van het moment en updates over onderwerpen die de luisteraar aan het hart gaan.

Daarna speelt de dienst langere verhalen af. Met behulp van stemopdrachten kunnen luisteraars Google Assistant vragen om een verhaal over te slaan, of juist terug te gaan.

Vooralsnog alleen in de VS

Bij het samenstellen van het nieuws werkt Google samen met verscheidene media en persbureaus, zoals The New York Times, persbureau Associated Press, The Hollywood Reporter en CNET. Andere Engelstalige media kunnen zich bij Google melden om mee te doen met Audio News.

De nieuwe dienst is vooralsnog alleen beschikbaar voor een beperkt aantal gebruikers in de Verenigde Staten. In de toekomst zal Google de radiodienst beschikbaar maken voor grotere groepen en in andere taalgebieden. 

Zo kwam de Nederlandse Google Assistent tot stand:

'Verwacht nog niet te veel van de Google-speakers'

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's