AI van DeepMind verslaat professionele StarCraft II-gamers
Voor het eerst heeft kunstmatige intelligentie professionele gamers in een reeks van StarCraft II-wedstrijden verslagen.
Hoewel je met regelmaat leest dat kunstmatige intelligentie menselijke spelers in bordspelen zoals Go verslaat, is het winnen van een game zoals StarCraft II voor een computer een veel grotere uitdaging.
Google's DeepMind-AI versloeg de pro-gamers desondanks tien keer achter elkaar. Daarna won gamer Grzegorz 'MaNa' Komincz toch nog één potje voor de mensheid.
Voortdurend beslissingen
In StarCraft II bouwen spelers legers die het op een groot terrein tegen elkaar moeten opnemen. Die legers zijn onder andere afhankelijk van een te bouwen infrastructuur en de spelers moeten voortdurend beslissingen nemen die gevolgen hebben op de korte of juist de lange termijn. Bovendien ziet de speler soms niet de totale kaart waardoor veel beslissingen intuïtief genomen worden.
Google's DeepMind AI-agent AlphaStar kan dan ook niet iedere 'pion' in het spel volgen om de volgende zet uit te rekenen. Bovendien vereist StarCraft beslissingen en handelingen in real-time en dat maakte het voor de AI moeilijker om het tegen pro StarCraft-gamers Dario Wunsch and Grzegorz Komincz op te nemen.
AlphaStar werd getraind op basis van beelden van door mensen gespeelde potjes StarCraft. DeepMind creëerde vijf versies van AlphaStar die het onderling tegen elkaar opnamen. De beste AI-agent AlphaStar verzamelde daarmee ervaring die gelijk staat aan tweehonderd jaar gaming. Met die ervaring won AlphaStar het van de menselijke spelers.
Aangepaste versie StarCraft II
AlphaStar had wel enkele voordelen ten opzichte van de gamers van vlees en bloed. StarCraft II was speciaal aangepast voor dit AI-onderzoek. AlphaStar speelde slechts op enkele kaart met één soort speler terwijl de game er drie heeft. De gamers daarentegen moesten ook nog eens iedere wedstrijd tegen een andere versie van AlphaStar spelen.
Hoewel er nog een hoop te verbeteren valt aan AlphaStar die dus ook een game verloor, zijn veel wetenschappers onder de indruk. Julian Togelius van de New York University zegt tegen New Scientist dat StarCraft vergelijkbaar is met runnen van de logistieke operaties van een bedrijf waarbij het allemaal draait om onderzoek en ontwikkeling en om de goederen zonder struikelblokken op de juiste tijd op de juiste plek te krijgen. De verwachting is dan ook dat dergelijke nieuwe AI-vaardigheden ook hun weg zullen vinden naar allerlei andere vakgebieden.
Worden robots slimmer dan mensen?
Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's