Dit jaar hebben de Koreaanse merken Hyundai en Kia nog even het rijk voor zich alleen in het segment met elektrische auto's tot 40.000 euro en een groot accubereik. Volgend jaar moet de Seat El-Born het feestje komen verstieren.
Seat toont deze week de El-Born op de autobeurs van Genève: een elektrische auto die een kruising lijkt tussen de Opel Ampera en de Tesla Model 3. Van de Opel herkennen we de hoge achterkant (positief voor binnenruimte en aerodynamica), van de Tesla herkennen we de spitse neus. De binnenkant lijkt dan weer familie van de Kia e-Niro. De 62 kWh-accu heeft 420 kilometer officieel bereik.
In werkelijkheid is er goed naar de concurrentie gekeken, maar zijn er vooral overeenkomsten met de Volkswagen ID Neo. Want zoals Hyundai's en Kia's veel met elkaar gemeen hebben, zo staat ook de Seat op het zogenaamde MEB-platform. Daarop zullen alle elektrische auto's in dit segment van de volumemerken onder Volkswagen gebouwd worden.
Seat zegt extra aandacht te hebben besteed aan een energiezuinige verwarming en koeling om de verschillen in accubereik op hete en koude dagen te minimaliseren. Gezien de specificaties lijkt dit niet de Tesla-killer' die het Volkskwagen-concern beloofd had voor een instapprijs. Voor €25.000 kan Volkswagen geen auto bouwen met een accu van dit formaat. We zullen nog tot 2020 moeten wachten om te zien of de Duitsers die belofte waar kunnen maken.
Kijk ook: elektrische Hyundai Kona
Abonneer je op het Bright YouTube-kanaal voor meer video's over elektrische auto's