Offroader op straat

Duurtest Jeep Compass: blast from the past

Duurtest Jeep Compass: blast from the past
30 april 2019 om 08:20
Laatste update: 30 april 2019 om 08:20

Onze autotester Rutger rijdt de komende vier weken een Jeep Compass. Een auto die je niet veel tegenkomt in Nederland. Terecht of onterecht?

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto voor Bright. Volg hier alle updates.

Tegen mijn verwachtingen in was ik bijzonder enthousiast over recente Jeeps. De Grand Cherokee als originele tegenhanger voor de Range Rover en de Renegade is een bijzonder Europees aanvoelende instap-Jeep. Op dit moment verkoopt Jeep de Renegade als instapper vanaf €27.500, deze Compass voor €32.000, de Cherokee voor €52.000, de Grand Cherokee voor €88.000 en de serieuze offroader Wrangler voor €83.000.

De Compass moet concurreren met de Renault Kadjar, de Opel Grandland en de Mazda CX-5. SUV's in het middensegment. Ik ben tot op heden slechts één Compass tegen gekomen in het wild en dus gaan we de komende vier weken uitvogelen of dat terecht is. 

De witte is mooier

De auto die ik tegenkwam was een wit model en die is in mijn ogen een stuk fraaier dan de zwarte die wij meegekregen heb. Zwart is een kleur voor wie lijnen wil verhullen. In het geval van de Compass worden daarmee fraaie details verstopt en de chromen band juist geaccentueerd. Die band doet mij denken aan de Opel Astra-stationwagon, al is hij in deze Jeep iets logischer opgenomen in de lijn van de auto. 

Onze testauto is een zogenaamde Limited "Opening Edition". Waarbij het belangrijk is dat je de aanhalingstekens op de juiste plek zet. De enige optie op deze auto is de zwarte kleur. De "Opening Edition" is niet meer te koop. Op dit moment kun je kiezen uit de instapper met de naam Sport, de Longitude met lichtmetalen velgen, dakrails en die chromen strip als opvallende eigenschappen.

De Limited gaat van 17" naar 18" rims met deels lederen bekleding en meest opvallend het Uconnect infotainmentsysteem met 7 inch touchscreen. De duurste jongen zal de Trailhawk worden die is aangepast voor het betere offroadwerk. 

Veel opties, kies niet voor Beats Audio

De auto is te krijgen met voorwielaandrijving of vierwielaandrijving. Wij rijden de vierwielaangedreven versie met de 2 liter dieselmotor van 170pk. Een automaat is standaard in de Limited. Naast deze motor kun je ook kiezen voor een 1.4 benzinemotor van 140 pk. De witte kleur is gratis. De andere opties zijn aangenaam fantasierijk. Van 10 typen two-tone lak met het dakje zwart en de rest van de auto oranje, blauw, olijfgroen of rood om maar een paar opties te noemen. Daarnaast zijn er wat ingetogener metallic opties en heftige parelmoeropties van een intense kleur blauw tot een diep rood. 

Er zijn allerlei optiepacks te koop, waarvan ik je meteen wil waarschuwen voor eentje. Het Infotainmentpack zorgt wellicht voor een groter touchscreen van 8,4", maar je krijgt er Beats Audio bij. Dat klinkt niet verkeerd, maar in de praktijk, klinkt het, eh, verkeerd. Zelfs met de bas vier stapjes teruggedraaid en de mids en de treble een stuk omhoog is de bas nog zo absurd overpowered dat sommige muziek niet langer om aan te horen is. Die zou ik dus zeker overslaan. 

Vanaf volgende week meer over de Jeep Compass. Volg de Duurtest-updates.

Binnenkort testen we ook de Tesla Model 3. Vergeet je niet te abonneren op ons YouTube-kanaal om die video niet te missen.