Amsterdam wil over tien jaar geen benzine- en dieselauto's meer in de stad
- Andre Weststrate
Vanaf 2030 moeten Amsterdammers in een elektrische auto rijden. Als het aan het college van burgemeester en wethouders ligt, mogen voertuigen op benzine of diesel dan niet meer de stad in.
Het gaat in eerste instantie om auto's die op diesel rijden en voor 2005 van de band rolden. Zij mogen in de loop van 2020 niet meer in gebied komen dat binnen de ringweg A10 valt.
"Vieze lucht is nu nog te vaak een sluipmoordenaar", volgens wethouder Sharon Dijksma van Verkeer. "We willen schonere lucht voor alle Amsterdammers. Na roken, slecht eten en weinig bewegen is vieze lucht het vierde grootste gezondheidsrisico."
Actieplan
Volgens de wethouder van de PvdA leven Amsterdammers een jaar korter door vieze lucht. Het Actieplan Schone Lucht moet daar verandering in gaan brengen. "We gaan er alles aan doen om die situatie te verbeteren. Zo krijgen we letterlijk een gezondere en leefbaardere stad.''
Het plan wordt deze maand nog in de gemeenteraad besproken. Van begin juni tot en met half juli kunnen bewoners, bedrijven en iedereen die zich betrokken voelt meepraten via een digitaal platform. Daarna volgt de officiële periode van inspraak. Na afloop van de inspraak worden de plannen definitief uitgewerkt en uiteindelijk vastgesteld door de raad.
Amsterdammers reageren nog niet erg enthousiast op het plan:
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kan nog niet zeggen of de plannen van Amsterdam wettelijk zijn toegestaan. "Het ministerie gaat de plannen van Amsterdam bestuderen", laat een woordvoerder aan RTL Nieuws weten.
'Nobel streven'
Milieudefensie is blij met het plan. "Amsterdam is de eerste gemeente in Nederland die echt besluit om een uitstootvrije stad te worden", volgens woordvoerder Anne Knol. "Dat is hard nodig, want de lucht in de stad is ongezond en de uitstoot van fossiele voertuigen draagt bij aan klimaatverandering."
Tom Huyskens van brancheorganisatie BOVAG noemt het plan ‘niet bepaald realistisch’. “Amsterdam wil de stad op slot gooien”, zegt hij tegen RTL Nieuws. “Niet iedereen kan zich dit veroorloven. Dus je zet een hek om de stad, alleen de elite kan de stad in." Er is volgens Huyskens nog helemaal geen omvangrijke tweedehands markt voor elektrische en dus uitstootvrije auto's. "Het is een nobel streven, maar niet bepaald realistisch."
Het plan omvat vier doelen:
- 2020: een milieuzone binnen de A10 voor dieselpersonenauto’s die op dat moment ouder zijn dan 15 jaar, de milieuzone vracht- en bestelwagens wordt verder uitgebreid
- 2022: een milieuzone voor vrachtverkeer, ov-bussen en touringcars
- 2025: brom- en snorfietsen moeten binnen de bebouwde kom uitstootvrij zijn, verdere uitbreiding milieuzone voor vracht- en bestelwagens, taxi, ov-bussen en touringcars en een milieuzone voor pleziervaart en GVB-veren
- 2030: de hele stad uitstootvrij