Kunstmatige intelligentie kan leren samenwerken in game
Onderzoekers van DeepMind zijn er in geslaagd om AI-bots te leren hoe ze het beste kunnen samenwerken in een versimpelde versie van de gameklassieker Quake III Arena.
Gamers van vlees en bloed weten al dat het niet altijd even makkelijk is om samen te werken in een groep (vraag het anders maar aan de medespelers van Leeroy Jenkins), maar voor kunstmatige intelligentie was samenwerking in complexe multiplayer-game-omgevingen zo mogelijk een nog grotere opgave. Tot nu toe dan.
Onderzoekers van het Google-zusterbedrijf DeepMind zijn er namelijk in geslaagd om AI-bots te ontwikkelen die beter in teams kunnen samenwerken dan mensen, schrijven zij in een artikel dat is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Science.
Gemuteerde versies
De AI-wetenschappers gebruikten een versimpelde versie van Quake III Arena, waarin de bots het tegen elkaar opnamen in de capture the flag-modus. Daarbij moeten twee teams proberen om zo vaak mogelijk de vlag van de tegenstander te veroveren.
De bots werden getraind via reinforcement learning. Deze techniek, die al veel langer wordt gebruikt om kunstmatige intelligentie bijvoorbeeld te leren schaken, bevordert gedrag dat leidt tot gunstige uitkomsten. Zo vervingen de onderzoekers de bots die verloren door gemuteerde versies van bots die juist wel goed scoorden.
450.000 potjes
Langzaam maar zeker werden zo bots ontwikkeld die steeds beter konden samenwerken. Na 450.000 potjes hadden de onderzoekers een bijna onverslaanbare bot ontwikkeld die de naam For The Win (FTW) meekreeg.
De FTW-bots namen het in tests onder mee op tegen de bots die zijn ingebouwd in Quake III Arena en tegen menselijke gamers. De FTW-bots bleken veruit de beste: zij scoorden bijvoorbeeld aanmerkelijk beter dan mensen in omgevingen die ze nog niet eerder hadden gezien.
Alleen een team dat zowel uit mensen als uit FTW-bots bestond, bleek er in te slagen om een team met louter FTW-bots te verslaan. “Dat laat zien dat bots in staat zijn om samen te werken met teamspelers waarmee ze nooit eerder hebben gespeeld, zoals mensen”, schrijven de onderzoekers.