© Lightyear

Commentaar: Lightyear One, de gedroomde zonne-auto?
Stekker nog nodig?

Commentaar: Lightyear One, de gedroomde zonne-auto?

25 juni 2019 om 12:56
Laatste update: 25 juni 2019 om 12:59

Vanochtend werd de Lightyear One onthuld bij het opkomen van de zon. Nu weten we dus hoe hij er uit ziet, maar ook in welke mate het echt een zonne-auto is.

Een aantal jaar geleden mocht ik door Eindhoven rijden in de Stella Lux. Een vierpersoons elektrische auto met een zonnepaneel van jewelste op het dak, maar wel een conceptvoertuig. Toen spraken we al over de mogelijkheden om dit te vertalen naar de openbare weg. Om het indrukwekkende elektrische bereik te halen was er heel wat bespaard op comfort en zaten er een soort fietsbandjes met minimaal contact met de weg onder.

Het is daarom haast een wonder dat vanochtend  een grote broer van de Stella Lux werd geïntroduceerd, die in 2021 op de openbare weg moet verschijnen. Ook nog eens met normale banden, en het interieur is ook niet echt spartaans te noemen. 

Voordat je denkt dat we de perpetuum mobile uitgevonden hebben, moet ik je teleurstellen. Zelfs de Stella Lux werd aan de stekker opgeladen en reed dus niet alle kilometers op zelf opgewekte zonne-energie. In Nederland zou de Lightyear One jaarlijks 8000 kilometer op zelf opgewekte energie moeten kunnen rijden. Dat zal voor de meeste gebruikers van een luxesedan van 130.000 euro verre van voldoende zijn om alle kilometers mee te maken. Dus kan ook deze auto extern laden, aan een regulier stopcontact of een laadpaal.

De onthulling van de Lightyear One

Het interieur van de Lightyear One

Het meest indrukwekkende aan de Lightyear is dat hij met een accu van het formaat van die van een Hyundai Kona (60 kWu) maar liefst 725 kilometer (WLTP) moet kunnen rijden. Vergelijk dat met de Hyundai die het volgens diezelfde officiele cyclus tot 449 kilometer schopt. Dat komt door het lage gewicht van 1250 kilo van de Lightyear One (ongehoord voor zo'n grote auto met een zwaar accupakket) en door de aerodynamische vorm.

Ik had een beetje gehoopt op een teardrop-vorm, waarbij de voorkant hoog is en de achterkant in een puntje uitloopt. Dat schijnt de meest aerodynamische vorm te zijn voor een auto. De Lightyear One lijkt meer op een kruising tussen een Citroën DS en een Audi A7. Spitse neus, vierkantige achterkant om de lucht te helpen de auto los te laten en deels afgesloten achterwielen.

Je kunt de Lightyear One al bestellen, maar hebt dus nog geduld nodig tot 2021 om hem werkelijk te rijden. 

De collega's van Fully Charged maakten een prachtige impressie van de auto.