Duurtest Peugeot Rifter: de paden op, de lanen in
Hoe praktisch is de Rifter

Duurtest Peugeot Rifter: de paden op, de lanen in

6 augustus 2019 om 04:06
Laatste update: 6 augustus 2019 om 16:11

Is de Peugeot Rifter even praktisch als een busje? Bright-autotester Rutger probeert het tijdens zijn vakantie.

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg hier de updates.

In de korte tijd dat we met de Rifter aan het testen zijn heeft hij al een motorfiets opgehaald in Brabant met een paardentrailer en een caravan naar de bossen in Drenthe gesleurd. De Rifter is een werkpaard, dat er niet direct uitziet als een werkpaard. Al is de korte versie meer een auto dan de lange wielbasis variant die wij testen. De Fransen leveren ook de Peugeot 5008, die er nog minder uitziet als een werkpaard. Die kost voor de instapper minimaal 2500 euro meer. Met dezelfde motor, waar 20 pk meer uit getrokken wordt en opvallend genoeg meer laadruimte. De 5008 kan maximaal 1940 liter meenemen, de Rifter (long) 1672.

Terwijl de laatste er echt meer uitziet als een bus. De 5008 heeft daar 11 centimeter minder lengte voor nodig. Maar liters kunnen bedriegen, want de bagageruimte in de 5008 heeft twee extra stoelen die wat ruimte kosten, terwijl de Rifter een ander continent lijkt te tonen als je de achterklep open doet. Wil je zoveel mogelijk meenemen voor zo min mogelijk geld, dan is de Rifter met de lange wielbasis de meest geschikte auto. 

Suf vs SUV

Waar zit hem dan het prijsverschil in, zul je je afvragen. De Rifter is wat rumoeriger. Met name onder de bagagevloer lijkt de geluidsisolatie niet over te houden. Bij het rijden met een aanhanger kon ik de liefdesrelatie tussen de kogel en de dissel tot in detail meekrijgen. De Rifter is standaard ook minder luxe uitgerust. Geen stuurbediening voor de audio in de instapper, geen hill assist of elektrische ramen achter en wat meer kleine verschillen. Vanaf de achterbank heb ik geen klachten gehad tijdens onze test met de 5008, terwijl de passagiers in de Rifter de bank wat hard vonden. De voorstoelen zijn ook merkbaar minder comfortabel dan die van de SUV uit dezelfde familie. De Rifter zit tussen een auto en een busje in. De 5008 is overtuigend SUV. 

Dat heeft natuurlijk niet alleen nadelen. Zo hebben we veel plezier van de schuifdeuren: zelfs als je krap geparkeerd staat, stap je nog eenvoudig uit. Een maxi cosi op zijn plek zetten kan daardoor ook zonder Harry Houdini skills of een meervoudige hernia. De achterklep is ook zo gigantisch en de tildrempel zo laag dat je moeiteloos zelf achterin stapt. Enige nadeel is dat je ook echt een stukje ruimte achter de auto moet hebben om hem open te krijgen. Want er gaat een flink stuk plaatstaal de lucht in.

Volgende keer gaan we aan de slag met het imago van de ruime Fransman. Want het kan nog best een beetje spannender. 

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg hier de updates.