Dikke banden, dikke prijs

Test: welke elektrische fatbike is de beste?

© Bright

review elektrische fiets e-bike dikke banden fatbike retro super73 buzzraw
23 september 2019 om 17:58
Laatste update: 23 september 2019 om 18:34

Met de komst van de retro e-fatbike, een elektrische fiets met dikke banden, wordt het fietsenrek weer wat diverser. Maar welke moet je kopen? Bram van Dijk testte voor Bright de twee aartsrivalen onder de e-fatbikes.

De fatbike komt uit de mountainbike-wereld en de wereld van het off-road motorrijden. De banden van deze fietsen zijn dikker dan normaal, meestal rond de 10 centimeter dik. Het voordeel is dat je overal overheen vliegt en dat de grip fenomenaal is, maar het nadeel is dat door de wrijving met de grond het meer moeite kost om vooruit te komen. Maar daar hebben deze elektrische fatbikes geen last van.

Met een elektrische motor wordt de fatbike meer een stadsfiets dan een mountainbike. De trend is om deze fatbikes een retro-uiterlijk te geven, waardoor ze eruit zien als lowriders die zo uit een motorfilm komen gereden. In deze test nemen de aartsrivalen Buzzraw E250 (van Coast Cycle) uit Singapore en de Super73 SG1 (van Lithium Cycles) uit Amerika het tegen elkaar op.

Achtergrond

De Super 73 is het meest bekend. De Kickstarter-campagne haalde bijna een half miljoen dollar op, maar het slimste van het bedrijf was dat ze allemaal hippe beroemdheden hebben gevraagd om er op te rijden, zoals Will Smith, Jamie Foxx en Casey Neistat. Post Malone kreeg zelfs een gouden Super73.

Maar het bedrijf is ook onsympathiek. Coast Cycle was namelijk al een paar jaar eerder met de Buzzraw, die toch wel erg op de Super 73 lijkt (of andersom). Wat blijkt: volgens Coast Cycle hebben de oprichters van Super 73 hen een loer gedraaid door zich voor te doen als distributeur, maar vervolgens het ontwerp te jatten. Een minpunt voor Super73, dus de tussenstand is 0 versus -1 voor Buzzraw.

Specificaties

De twee modellen ontlopen elkaar niet veel. Ze hebben beide een 250W-motor en kunnen maximaal 25 kilometer per uur, waardoor je geen rijbewijs of verzekering nodig hebt om erop te mogen rijden. Ook zijn beide fietsen verkrijgbaar met een 'gas-pookje' waardoor je dus niet hoeft te trappen. Hiermee verandert de fiets alleen in een brommer en mag deze niet meer officieel op de openbare weg rijden.

Een verschil is dat de Super73 SG1 een actieradius van 75 kilometer heeft, versus 45 kilometer voor de Buzzraw E250. Daarentegen heeft de Buzzraw acht versnellingen versus één op de Super73, is hij iets lichter (26 versus 31 kilo) en is de Buzzraw iets goedkoper: 2718 euro versus 2999 euro.

Bij elkaar opgeteld is hier niet echt een winnaar, dus beide krijgen een punt. Het is dus nu 1 versus 0 voor Buzzraw.

Design

De fietsen zijn vrijwel identiek, maar de Super73 heeft wat mij betreft iets beter het retro-gevoel gepakt dan de Buzzraw. Daarbij heeft de Super73 ook een mooie voor- en achterlamp, terwijl die missen op de Buzzraw.

Het ontwerp zorgt er bij beide voor dat ze bij langere tours niet heel comfortabel zijn: bij beide krijg je na een uur of twee pijn aan je achterwerk en aan je knieën, omdat je knieën een onnatuurlijk hoek maken tijdens het trappen.

Een nipte overwinning voor de Super73 en dat zet het scorebord op 1 versus 1.

Rijcomfort

Een groot verschil is er wel als je kijkt naar het rijcomfort. De aandrijving van de Super73 is erg binair: of de ondersteuning staat volledig aan, of volledig uit. Bij een omwenteling trappen zit de fiets al op maximale snelheid (25 km/u), maar het lukt niet om constant bijvoorbeeld 20 kilometer per uur te fietsen. Het is dan een keer trappen, even de benen stil, en dan weer een keer trappen.

De Buzzraw is veel subtieler. Het heeft ten eerste meerdere niveaus van ondersteuning (5 in plaats van 3) en de ondersteuning werkt ook veel soepeler. Je kunt dus wel op elke gewenste snelheid blijven trappen. Daar komt ook nog bij dat je acht versnellingen hebt, waardoor je zelf kan bepalen hoeveel moeite je wil doen op de e-bike.

De schop-onder-je-kont die je bij elke trap van Super73 krijgt is wel tof, maar uiteindelijk niet heel prettig. Buzzraw brengt de score dus op 2 verus 1.

Conclusie

Daarmee wint de Buzzraw E250 deze test nipt van de Super73. Ze waren de eerste en zijn de beste, al scheelt het niet veel. Wel merkte ik dat de retro e-fatbike vooral iets is om op te vallen in de stad; je kan er wel mee touren of over het strand scheuren, maar als je dat echt wil, kan je beter een e-mountainbike met dikke banden pakken.

We leenden de Super73 van Voltes en de Buzzraw E250 van FatDaddy. Bedankt voor het uitlenen.

Kijk ook: review fat-mountainbike Gorille

Meer reviews van e-bikes? Abonneer je op ons YouTube-kanaal

Volg al onze updates over elektrische fietsen.