Facebook gaat politieke reclames niet weren
Facebook-topman Mark Zuckerberg is niet van plan om politieke advertenties op het sociale netwerk in de ban te doen. Twitter doet dat wel en daagt concurrenten uit te volgen.
Twitter kondigde woensdag de opvallende stap aan om binnenkort alle politieke advertenties van zijn platform te weren. Politiek bereik moet volgens Twitter-topman Jack Dorsey worden verdiend, niet gekocht.
Facebook-ceo Mark Zuckerberg gaat daar niet in mee. Hij is niet van plan te stoppen met politieke advertenties op Facebook. Zuckerberg ziet geen verschil tussen vrijheid van meningsuiting en de betaalde versterking van een politieke mening, zoals Dorsey die wel ziet.
'Zakelijk niet aantrekkelijk
Veel verdient Facebook niet met politieke advertenties, aldus Zuckerberg. "We schatten dat deze advertenties volgend jaar minder dan 0,5 procent aan onze omzet zullen bijdragen." Daarbij doelt hij op directe advertenties van politici, niet van de politieke advertenties die worden betaald door de enorme Amerikaanse lobbygroepen.
"Sommige mensen zeggen dat we dit toelaten omdat we alleen maar om geld geven", zegt Zuckerberg over de politieke advertenties. "Dat is niet zo. Ik kan je verzekeren dat vanuit een zakelijk oogpunt de ophef die dit veroorzaakt veel groter is dan het aandeel dat politieke advertenties ons opleveren", aldus de Facebook-topman.
'Niet geloofwaardig'
Twitter-topman prikte in zijn uitleg al door het standpunt van Facebook heen. "Het is niet geloofwaardig als wij zeggen: we werken hard om deze mensen te stoppen om onze systemen te foppen, maar als iemand betaalt om hun politieke advertentie te laten zien, mogen ze zeggen wat ze willen."
Kijk ook: algoritmes die in de fout gaan
Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's