De Chinese TikTok-eigenaar ByteDance is begonnen met het testen van een eigen muziekdienst.
In India en Indonesië kunnen telefoonbezitters de muziekapp Resso van ByteDance downloaden, ontdekte Bloomberg. Met de test wil ByteDance zien of hun app aanslaat in opkomende markten.
De app werd een half jaar geleden al in App Stores gezet, maar wordt pas sinds eind november gepromoot. Inmiddels zouden ongeveer 27.000 mensen muziek luisteren via de dienst, aldus cijfers van marktonderzoeker Sensor Tower.
Filmpjes bij muziek
Resso moet het anders aanpakken dan bijvoorbeeld Spotify en Apple Music. Gebruikers kunnen video’s en gif-animaties bij nummers plaatsen, zodat andere gebruikers deze te zien krijgen tijdens het afspelen. Een optie die deels geïnspireerd lijkt door de populaire app TikTok.
De app kan gratis gebruikt worden, maar bevat dan advertenties. Een abonnement van 119 Indiase roepie (circa. 1,50 euro) per maand maakt de muziekdienst reclamevrij. Daarmee kost Resso evenveel als Spotify in datzelfde land.
Strijd om opkomende landen
ByteDance richt zich niet zonder reden op de landen in kwestie: de muziekstreamingindustrie is daar nog niet heel groots aanwezig, waardoor er flink wat marktaandeel te bemachtigen is.
Resso moet op termijn ook naar het westen komen, maar het is niet bekend wanneer dit zal gebeuren. Op het moment heeft ByteDance nog niet de muziekrechten van Warner, Universal en Sony in handen, die het gros van de internationale muziek uitgeven.