Frank Schmidt bouwde een klassieke Porsche 912 om tot een elektrische auto. De auto ging van 90 naar 138 pk en kan nog jaren mee.
Frank Schmidt bouwt wel vaker een Porsche om, maar de 912 is zijn eerste elektrische ombouwproject. De 52 jaar oude klassieker moest zijn 90 pk motorblokje inleveren en werd getransformeerd tot een elektrische klassieker die de toekomst aan kan.
De auto verloor zijn motor en brandstoftank en kreeg een elektrische motor met 138 pk terug. Het accupakket van 52 kW is afkomstig van Tesla, maar is niet compatibel met het supercharger-netwerk of Fastned-laders. De interne lader kan een maximum van 9,9 kW aan, waardoor je van leeg naar vol zo'n 5 uur kwijt bent. De 912 E van Schmidt kan met zijn bereik van 250 kilometer dus prima als daily driver gebruikt worden, maar voor lange ritten is hij niet erg geschikt.
Opvallend genoeg heeft de auto nog steeds een koppelingspedaal en een versnellingsbak om je het ouderwetse gevoel te geven dat jij bepaalt wat er gebeurt.
De ombouw kost zo'n 60.000 euro, maar dan moet je ook een donorauto hebben. Voor een goede 912 oldtimer ben je snel 40.000 euro kwijt. Dus begin maar vast te sparen.
Eerste indruk: de elektrische Porsche Taycan
Volg Bright op YouTube voor meer video's over elektrische auto's