Duurtest Mazda CX-30: perfectie schiet te kort
Conclusie

Duurtest Mazda CX-30: perfectie schiet tekort

2 maart 2020 om 16:45
Laatste update: 2 maart 2020 om 16:45

De Mazda CX-30 is een indrukwekkende en aangename auto. De Skyactiv-X motor is een technisch hoogstandje, dat vooral bewijst dat de brandstofmotor aan het uitsterven is.

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg de updates.

De Mazda CX-30 wilde ik met name testen omdat de nieuwe Skyactiv-X motor er in ligt. Mazda heeft een heel eigen filosofie over de aandrijving van auto's. Ze weigeren de 2 liter blokken te verkleinen en er een turbo op te schroeven, zoals bijna elk ander merk doet.

Ik heb een zwak voor dat soort conceptuele volhardendheid. Zeker als het zoals bij Mazda hand in hand gaat met grote expertise. De Skyactiv-X is het blok dat de ultieme variant wil zijn van de 2 liter benzinemotor die we al zo lang kennen. Het goede nieuws: dat is waarschijnlijk waar. Het slechte nieuws: dat is niet goed genoeg. 

Verbruik

Twee factoren moeten de motor aantrekkelijk maken voor de gebruiker: de vermogensafgifte en het verbruik. Het liefst willen we natuurlijk allemaal de potentie van een racewagen onder de rechtervoet en 1x per jaar naar het tankstation moeten. In de oplossing van Mazda is het verbruik op papier goed, maar na een week 1 op 17 gereden te hebben, zakte ik af naar 1 op 14 bij wat meer snelwegkilometers. De vermogensafgifte is bovendien niet indrukwekkend. Ik voel op geen enkel moment de aanwezigheid van de 165 pk die ergens in het vooronder verstopt moeten zitten.

Hoe knap gemaakt ook, de Skyactiv-X motor bewijst vooral de voordelen van elektrisch rijden. Directe vermogensafgifte en voltanken aan je eigen stopcontact. Met verlangen zie ik dan ook uit naar de MX-30, de elektrische halfbroer van deze auto die later dit jaar op de markt komt. 

Knap en doordachte details

Maakt dat de CX-30 een slechte auto? Nee, wie een aangenaam en stil rijdende, sportief ogende, crossover zoekt kan geen knappere vinden dan de CX-30. De doordachte details in het interieur hebben me voor hem doen vallen.

Mazda moet alleen accepteren dat ze alles uit de brandstofmotor hebben gepompt wat er uit te halen viel en dat ze mee moeten in de vaart der volkeren. Een CX-30 met de aandrijflijn zoals in een Tesla Model 3? Zet mij maar op de wachtlijst. 

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg de updates.

Kijk ook: Tesla Model 3

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's