Hé Mercedes, wat kun je eigenlijk?
Interview

'Hé Mercedes, wat kun je eigenlijk?'

16 mei 2020 om 18:44
Laatste update: 16 mei 2020 om 18:44

Mercedes-Benz heeft nu een 'Hoofd User Interaction Voice Control'. Onze autotester Rutger trok hem aan de mouw. Wat kun je nu en straks eigenlijk allemaal bespreken met je Merc?

Het touchscreen is een flinke opmars aan het maken in de auto. Maar omdat je niet op gevoel een knop op een scherm kunt klikken of draaien is voice control een belangrijke toevoeging. Niet zo lang geleden moest je alle commando's precies uit je hoofd leren. Maar inmiddels is natuurlijke spraak grotendeels mogelijk in nieuwe auto's. Nils Schanz van Mercedes heeft er hoge verwachtingen van.

"In 2018 introduceerden we het nieuwe MBUX. Een infotainmentsysteem dat leert van de gebruiker en zich aanpast op basis van het gebruik. Softwareupdates komen via internet binnen. Afgelopen winter werden bijvoorbeeld sneeuwvoorspellingen toegevoegd. Gebruikers roepen nu gemiddeld 40 keer per maand 'Hé Mercedes'. MBUX wordt in tegenstelling tot het vorige Command-systeem langer doorontwikkeld. De hardware blijft grotendeels hetzelfde, maar de software zal steeds slimmer worden."

Nils Schanz - Senior Manager Voice Control/MBUX, R&D

In hoeverre concurreren jullie met de assistenten die ingebouwd zijn in de telefoon van de bestuurder?

"We hebben Apple Carplay bijvoorbeeld geïntegreerd, zodat mensen beide eenvoudig kunnen gebruiken. Met de knop op het stuur kun je ook Siri oproepen. Maar met Hé Mercedes kun je veel meer. Siri kan niet je raam opendoen of de verwarming aanpassen. Voor de gebruiker heeft het dus voordelen om ons systeem te gebruiken." 

Jullie hebben het bij Mercedes over de band die een gebruiker met een assistent opbouwt. Wat voor persoonlijkheid stellen jullie je voor bij de Mercedes assistent? 

"Het is een assistent die er is om onze klanten te bedienen. Het moet emotioneel kloppen bij de waarden van Mercedes. Daar hebben we intern wel afspraken over, maar die communiceren we niet met de buitenwereld." 

Ik word er persoonlijk wel een beetje zat van om steeds Google te moeten zeggen als ik thuis iets wil. 'Hé Mercedes' roepen wordt vermoedelijk ook irritant na een tijdje. 

"We staan niet toe dat je het "wekwoord" verandert. Maar we begrijpen dat het vervelend kan zijn. We zijn bezig met technologie waardoor je geen wekwoord meer nodig hebt. Maar we zijn er nog niet van overtuigd dat we dat prettig kunnen laten werken." 

Hoe zie je de nabije toekomst van MBUX. Wat kan ik de auto strak allemaal vragen?

"We staan nu aan het begin van de integratie met IOT (internet of things). We kunnen praten met een aantal diensten, maar dat willen we verder uitbreiden. Als je thuiskomst wil je dat het licht aan gaat, of als je weggaat juist het licht en de verwarming uitschakelen. Dat zijn scenario's waar we naar toe willen. Niet met allerlei losse apps, maar met een naadloze en intelligente oplossing."

Niet standaard in alle Mercedes-auto's

Nils Schanz verwacht dat MBUX net zo belangrijk voor Mercedes wordt als het verkopen van auto's. Ondanks die overtuiging wordt het systeem niet standaard in alle Mercedessen. De instappers zullen het zonder het intelligente infotainmentsysteem moeten doen.

Automakers zijn de afgelopen jaren hard veranderd van hardwarebouwers naar softwareontwikkelaars en Mercedes doet volop mee. De huidige versie van MBUX is veelbelovend. Visueel is het soms nog wat verwarrend, maar nergens heb je het gevoel dat je van de ene logica in de andere stapt. 

Review: elektrische Mercedes EQC