DSM en Lightyear werken aan zonnepanelen voor auto's
Chemiebedrijf DSM en de auto-startup Lightyear gaan samenwerken aan zonnepanelen voor autodaken. Die panelen moeten beschikbaar worden voor verschillende soorten elektrische voertuigen, zoals personenauto's, bedrijfswagens en bussen.
Lightyear ontwikkelde de techniek voor zonnepanelen op een autodak voor zijn elektrische auto Lightyear One. De startup uit Helmond wil die auto, die het meest efficiënte elektrische voertuig moet worden, volgend jaar in productie nemen.
DSM maakt voor die zonnepanelen een achtervlak, waardoor alle aansluitingen achter de panelen komen te liggen en de oppervlakte van de panelen zo groot mogelijk kan zijn.
Hoge verwachtingen
DSM en Lightyear hebben hoge verwachtingen van de techniek. De markt voor elektrische auto's wordt in 2027 op een waarde van meer dan 800 miljard dollar geschat.
Autobedrijven proberen nu oplossingen te bedenken voor het vergroten van het bereik van de voertuigen en de afhankelijkheid van laadpalen. Financiële details voor de samenwerking zijn niet bekendgemaakt.
725 km actieradius
De Lightyear One zal een actieradius van 725 km krijgen en moet daarmee 'de meest efficiënte zonneauto ter wereld voor lange afstanden' zijn. Het zonnedak bestaat uit vijf vierkante meter geïntegreerde zonnecellen die worden beschermd door ultrasterk, dubbel gebogen veiligheidsglas en die continu zonlicht opvangen. DSM: "Dit betekent dat het zonnedak genoeg energie kan genereren voor gemiddeld 70 tot 90 procent van de afgelegde kilometers op jaarbasis."