Instagram brengt TikTok-concurrent Reels uit
Terwijl TikTok in de Verenigde Staten onder vuur ligt, brengt Instagram zijn TikTok-concurrent Reels uit. Reels werkt als functie binnen de Instagram-app en laat je net als TikTok korte filmpjes maken.
Reels wordt vanaf woensdag uitgerold voor Instagram-gebruikers op Android en iOS in ruim 50 landen, waaronder Nederland. De functie draait om korte video's die bestaan uit clips van 15 seconden, compleet met video- en geluidseffecten en andere functies.
De Reels-functie zit in de Instagram-app gebouwd, op de plek waar nu al Stories gemaakt kunnen worden. Bij het publiceren van een video kunnen gebruikers kiezen om die via Stories of Reels te delen. Reels van anderen kunnen bekeken worden via een nieuwe optie in het Explore-veld van Instagram.
'Geen kopie'
Gebruikers krijgen ook een nieuw Reels-tabblad op hun profielpagina, naast de huidige knoppen voor hun persoonlijke feed, foto's waar ze in getagd zijn en eventuele IGTV-video's.
'TikTok verdient lof'
Reels werd de afgelopen maanden al uitgebreid getest en was al beschikbaar in onder meer India, het land met de meeste TikTok-gebruikers.
"TikTok verdient veel lof voor het populair maken van dit format", zegt Instagram-topman Robby Stein tegen The Verge. "Maar uiteindelijk zijn geen twee producten precies hetzelfde, de onze dus ook niet."
'Timing toevallig'
Instagram kopieerde zijn Stories-functie eerder van Snapchat. Dat sociale netwerk is echter nooit zo populair geworden als TikTok nu is.
De afgelopen tijd ligt het Chinese TikTok onder vuur. De Amerikaanse regering overweegt een verbod en ziet graag dat de Amerikaanse tak van TikTok wordt overgenomen door Microsoft.
De timing van Reels lijkt daarom opportunistisch, maar daar is volgens Instagram geen sprake van. "De timing is toevallig op een aantal manieren", zegt producthoofd Vishal Shah tegen Bloomberg. "We hadden het idee dat het product veel potentie heeft en we kwamen er snel achter dat veel mensen dat ook vinden."
Volg Bright ook op TikTok en op Instagram.