Ook Facebook klaagt over App Store-beleid Apple
Na onder andere Spotify, Microsoft en de maker van Fortnite klaagt nu ook Facebook over het commissiebeleid van Apple met zijn App Store.
Facebook ergert zich eraan dat Apple bij een nieuwe dienst van het sociale netwerk de gebruikelijke 30 procent vergoeding wil hebben op aankopen binnen de Facebook-app.
Het gaat om een nieuwe functie van Facebook waarmee ondernemers betaalde online-evenementen kunnen opzetten. Ze kunnen bij Facebook-gebruikers kosten in rekening brengen voor toegang tot livestreams, zoals een yogales of een seminar.
Transacties kleine ondernemers
Normaal rekent Apple in het eerste jaar 30 procent commissie op betalingen die binnen apps op zijn apparaten worden gedaan. Dat is een regel voor vrijwel alle apps die vanuit de App Store kunnen worden gedownload. Vanaf het tweede jaar rekent Apple 15 procent commissie.
Facebook had Apple dit keer gevraagd om af te zien van de gebruikelijke vergoeding, ook omdat het om transacties voor kleinere ondernemers zou gaan. Die zouden het al moeilijk genoeg hebben door de coronacrisis. Maar Apple weigerde akkoord te gaan.
Wel nieuwe afspraken met Google
Met rivaal Google lukte het Facebook wel om andere afspraken te maken, al ziet dat bedrijf daarbij niet af van zijn recht op commissie. Beide bedrijven willen geen details bekendmaken, schrijft Reuters.
Fortnite uit appstores verwijderd
Eerder kwam er al soortgelijke kritiek op Apple van bekende bedrijven als Spotify en Epic Games, de maker van het populaire schietspel Fortnite. Dat laatste spel is vanwege een betalingsgeschil onlangs zelfs uit de appstores van zowel Apple als Google verwijderd.
Dat gebeurde nadat Epic Games een eigen betaalmethode in het spel had geïntroduceerd. Daar konden spelers muntjes kopen voor in het spel, waarbij ze minder betaalden dan via de officiële methodes die Apple en Google voorschrijven.