Bright Review

Duurtest Jeep Wrangler: de conclusie

Duurtest Jeep Wrangler: conclusie
17 augustus 2020 om 10:30
Laatste update: 17 augustus 2020 om 11:32

Een maand reed Bright-autotester Rutger Middendorp met de Jeep Wrangler. Een auto die je alleen koopt als je nu al weet dat je hem wil.

Het nieuwe aan de Jeep Wrangler die we reden was met name de viercilinder motor. Dat hoort natuurlijk eigenlijk niet in een Jeep. Maar het lastige is dat een V6 of een V8 niet hoort in 2020. Puristen zullen vast een beetje geluid missen, maar ik moet zeggen dat de 4 cilinder 2 liter motor pittig genoeg was én relatief zuinig. 1 op 11 reed ik er mee. Op benzine. Dat klinkt niet heel indrukwekkend. Maar als je ziet dat een Volvo XC60 in het niet valt naast de Wrangler en dat hij een aerodynamica heeft op basis van de kennis uit de periode 1940-1945 is 1 op 11 echt ontzettend imposant. 

In dit laatste deel moet ik altijd even mijn kleine ergernissen melden. De voornaamste is dat ik bij installatie van een kinderstoeltje op de achterbank met isofix een waarschuwing krijg als de riem niet vast is. Ook als er geen kind in het stoeltje zit. Ook was het flink zoeken naar de knop voor de binnenverlichting. Maar als dat de grootste bezwaren zijn, dan lijkt de Wrangler een regelrechte aanrader toch? 

Nou, ja én nee. De Wrangler kost dik 80.000 euro. Daarvoor heb je een auto die ongeveer de luxe heeft van een instap-Golf. De aantrekkingskracht zit hem in de belofte van avontuur. En meer dan een Suzuki Jimny of zelf een Mercedes GLS is die belofte er constant. Want naast dat grote wiel achterop, naast de rubberen vloermatten, de gigantische off road banden, de vierwielaandrijving en hoge en lage gearing kun je deze auto nog avontuurlijker maken. 

Binnen in de auto zit een volledige rolkooi

Ik had mezelf plechtig voorgenomen dat te doen. De deuren er uit te schroeven. De dakpanelen er uit te halen en het hele achterdak in de schuur van de buurman te zetten. Maar of het was te heet, of het was te regenachtig, of ik was te lui. Meestal dat laatste, trouwens. Maar USP nummer 1 van de Wrangler is dat de hardtop helemaal afneembaar is en je er een soort buggy van kan maken. Ideaal in Miami, minder praktisch als je in Middelstum woont. 

Ik had ook de Jeep-tent meegekregen. Niet zo’n ding voor op het dak, maar voor achter de klep, waardoor je de achterbank en kofferruimte als bed kunt gebruiken en dan nog een ruime voortent hebt. Ik zou hem gebruiken tijdens onze grote test met elektrische motorfietsen (volg hiervoor het Bright YouTube-kanaal). Maar tot mijn grote spijt mocht ik met de auto het terrein van de camping niet op. Huilen. 

Zonder dak en zonder deuren

Tijdens mijn maand met de Wrangler sprak ik een andere Wrangler-rijder. Een echte, die de auto gekocht had. Met zijn eigen geld. En die was gaan offroaden in Duitsland en die al het rijgeluid op de snelweg voor lief nam omdat het zo’n leuke auto was.

Ik zou 100 argumenten kunnen bedenken waarom hij dat beter allemaal niet kan doen. Maar die zijn vooral praktische of financieel van aard. Ik vermoed dat mensen die daar schijt aan hebben over het algemeen een leuker leven hebben.

Als jij warmloopt voor de Wrangler, dan weet je dat gewoon. Dus doe jezelf een lol en luister niet naar mij. Koop dat ding.