Facebook klaagt: privacymaatregel Apple kost ons veel geld
Facebook zit in zijn maag met de aanstaande update van het iPhone-besturingssysteem van Apple, iOS 14. Het bedrijf vreest lagere inkomsten doordat Apple de privacy van gebruikers beter gaat beschermen.
Apple wil in het nieuwe iOS 14 voorkomen dat gebruikers ongevraagd advertenties van derden voorgeschoteld krijgen. Daarvoor moet expliciet toestemming worden gevraagd. Facebook gebruikt juist deze unieke apparaatidentificatie (IDFA) om reclames te personaliseren.
Facebook vreest dat de inkomsten bij de tak Audience Network, dat zich richt op gerichte advertenties bij onder meer ontwikkelaars, door de aanpassingen tot wel 50 procent lager kunnen uitvallen, schrijft Bloomberg. Het is niet bekend hoeveel van de totale advertentie-inkomsten van dit onderdeel komt.
Gevolgen voor uitgevers en appmakers
Facebook wordt door de aanpassing mogelijk gedwongen om helemaal te stoppen met de ontwikkeling van Audience Network voor iOS 14, aldus het bedrijf. Volgens Facebook worden met name ontwikkelaars en uitgevers door de wijzigingen geraakt.
Update in het najaar
Apple kondigde iOS 14 in juni aan. Het bedrijf biedt gebruikers al een publieke testversie van het systeem aan.
Naar verwachting verschijnt iOS 14 dit najaar, rond de aankondiging van de iPhone 12.