'Laadpalentekort neemt toe, veel publieke palen overbelast'
In Nederland is er een groeiend tekort aan laadpalen. Verder zijn veel publieke laadsystemen overbelast. Dat stelt Enpuls, een onderdeel van netbeheerder Enexis dat zich specifiek bezighoudt met de energietransitie.
Van de 13 duizend buurten in Nederland zijn er volgens het onderzoek van Enpuls bijna vijfduizend voorzien van publieke laadinfrastructuur. In die buurten woont ongeveer 70 procent van de Nederlandse bevolking. Het is volgens de onderzoekers de vraag of elektrische rijders daar terecht kunnen bij een openbare laadpaal. In ruim een derde van de buurten grijpen automobilisten steeds vaker mis.
Volgens Enpuls is sprake van scheefgroei tussen het aantal verkochte elektrische voertuigen en het aantal geplaatste publieke laadpalen. De meeste gemeenten plaatsen pas nieuwe laadpalen als autobezitters daar om vragen. En dat doen ze lang niet allemaal, aldus de onderzoekers. Volgens Enpuls is de aanwezigheid van voldoende laadpunten voor particulieren een belangrijke voorwaarden om elektrisch te gaan rijden.
Snelle overgang naar elektrisch rijden
Enpuls verwacht dat in 2025 de meeste Nederlanders elektrisch willen rijden en dat bijna alle nieuw verkochte auto’s elektrisch zijn.
Volgens de onderzoekers moet het laadpaalnetwerk snel en slim worden uitgebreid. De regie daarvoor ligt bij gemeenten. Verder pleit Enpuls voor het opladen van auto's met duurzame stroom.
"Vanuit het klimaatakkoord is de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat het benodigde netwerk van laadpunten geen drempel vormt in de verwachte groei van elektrisch vervoer. Dit vraagt om een slim, dekkend en betrouwbaar laadnetwerk en energiesysteem. Een enorme opgave waar wij hard aan werken", stelt het onafhankelijk kennisplatform laadinfrastructuur NKL in een reactie. NKL staat onder meer gemeentes. "Ook coördineren wij projecten zoals de proeftuin slimme laadpleinen, waarin 42 laadpleinen door heel Nederland gerealiseerd worden met gebruik van nieuwe technieken."