Klanten krijgen compensatie voor contract met 'gratis' telefoon
De Consumentenbond en ConsumentenClaim hebben met de providers KPN, Tele2, T-Mobile en Vodafone een deal bereikt over compensatie van klanten bij wie de prijs van een telefoon niet in hun contract stond. Het conflict over 'gratis' mobieltjes bij abonnementen leidde eerder tot een schikking.
Volgens de Consumentenbond is er met de vier grote providers een overeenstemming bereikt over de regeling voor tegemoetkoming voor consumenten waarbij de prijs van de telefoon niet afzonderlijk in het contract stond.
De Hoge Raad oordeelde in 2014 en later in 2016 opnieuw dat telefoons die in combinatie met een abonnement als ‘gratis’ werden aangeboden niet gratis waren, maar dat het in werkelijkheid ging om koop op afbetaling en consumentenkrediet. In 2018 zijn de Consumentenbond en Consumentenclaim met de providers gesprekken gaan voeren over een tegemoetkoming voor consumenten naar aanleiding deze uitspraken van de Hoge Raad.
Ruim 50.000 mensen hebben zich voor de claim gemeld. Of deze mensen ook daadwerkelijk geld terugkrijgen, en om wat voor bedrag dat dan gaat, wordt per geval bekeken. Dit hangt onder andere af van het abonnement en kan variëren van enkele tientallen euro’s tot een paar honderd euro.
De zaak werd begin 2018 door de Consumentenbond aangespannen namens een groep klanten. De bond vond mobiele abonnementen waar klanten zogenaamd gratis een telefoon bij kregen misleidend, omdat de toestellen in werkelijkheid over de looptijd van het abonnement werden afbetaald. Daarmee was het toestel niet gratis, maar ging het om een lening.
"Ik ben trots op het bereikte resultaat, en blij dat er nu gestart kan worden met de afhandeling. Daarna kunnen we het dossier afsluiten", aldus Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. Meedoen aan de claim is niet meer mogelijk.