Ontevreden Tesla-klanten dreigen met rechtszaak om problemen
Een groep ontevreden Tesla-rijders heeft zich verenigd en dreigt een rechtszaak aan te spannen tegen de autofabrikant.
Volgens Stichting Tesla Claim ondervinden klanten veel problemen met hun elektrische auto's. "Zo kan de auto in de Autopilot-functie plotseling remmen op de snelweg", aldus de stichting.
"Tesla verkoopt elektrische auto’s met de belofte dat deze vrijwel onderhoudsvrij zijn en profileert zichzelf als servicegeoriënteerd merk. Op beide vlakken staat de ervaring van veel Tesla-rijders haaks op de beloften", aldus Stichting Tesla Claim.
Aandrijfassen en deuren
Volgens de ontevreden klanten zijn aandrijfassen al na een aantal ritten aan vervanging toe en gaan deuren soms uit zichzelf open, of juist niet meer open. Ook worden het beloofde vermogen en de actieradius in de praktijk niet gehaald, zeggen ze.
Slecht bereikbaar
Een woordvoerder van de stichting schat in dat zeker de helft van de verkochte Tesla's kampt met een of meerdere van de eerder genoemde problemen. Wanneer de klant zich vervolgens met een mankement bij Tesla meldt, is het bedrijf nauwelijks bereikbaar. Klanten die opbellen moeten lang wachten voordat iemand ze te woord staat. "Tesla belooft contact met je op te nemen, maar je hoort nooit wat", stelt de stichting.
Ook duurt het volgens de stichting soms een maand voordat een afspraak kan worden ingepland voor een reparatie. Bovendien zouden lang niet altijd alle klachten tijdens de serviceafspraak worden opgelost.
Schadevergoeding
De groep wil niet zeggen hoe groot de schadevergoeding per auto is die het van Tesla wil eisen. "Onderhandelingen zijn tot dusver niet vruchtbaar gebleken."