Elektrisch rijden

'Laadpaal kopen via webwinkel wordt snel normaal'

laadpaal kopen laadpalen opladen auto oplader
4 november 2020 om 11:34
Laatste update: 24 november 2020 om 10:20

De directe verkoop van laadpalen via webshops zal de komende jaren ingeburgerd raken. Fabrikanten mikken steeds meer op beschikbaarheid van hun laadsystemen, sinds kort ook via grote webwinkels.

"We hebben meerdere distributiekanalen", legt commercieel directeur Richard Jongsma van Alfen uit, een Nederlandse fabrikant van laadpalen. De Almeerse onderneming verkoopt zelf alleen aan zakelijke klanten, zoals groothandelaren of uitbaters van laadstations. "Maar nu ook inderdaad aan webwinkels."

Een van die webwinkels is Coolblue.nl, dat deze week aankondigde laadpunten van onder andere Alfen te gaan verkopen. Ook via meer gespecialiseerde sites zijn ze te koop. "Nu zetten we ook stappen naar webwinkels die breder bekend zijn", aldus Jongsma. "Mensen zullen er aan wennen dat laadpalen op meer plekken worden aangeboden worden dan alleen via installateurs of leasemaatschappijen."

Grote groei elektrisch rijden

Alfen rekent op een sterke groei van het aantal elektrische auto's, mede door de komst van betaalbare stekkerauto's. De steunpakketten die onder andere Duitsland en Frankrijk wegens de coronapandemie optuigden, bevatten bovendien financiële voordeeltjes voor de aankoop van elektrische auto’s. Het is de Green Deal van de Europese Unie waarvan Alfen ook meewind verwacht.

Alfen groeit zelf ook hard. De omzet steeg in het derde kwartaal met 46 procent tot net geen 50 miljoen euro. Voor heel 2020 rekent het bedrijf op 180 miljoen tot 200 miljoen euro aan opbrengsten, wat minstens 36 miljoen euro meer is dan in 2019.

Pieken energieverbruik omvangen

Het piekverbruik van het laden van elektrische auto's kan tot zes keer hoger zijn dan van een gemiddeld huishouden. Om die belasting op te vangen, ontwikkelt Alfen netwerksystemen die de vraag en aanbod van energiebronnen beter afstemmen. Diezelfde producten bieden bovendien soelaas bij schommelingen in de hoeveelheid wind- en zonne-energie, legt topman Marco Roeleveld van het bedrijf uit.

"Daarnaast heb je niet meer een fabriek aan de ene kant, en een gebruiker aan de andere kant. Je hebt nu overal zonnepanelen. Daardoor gaat het verkeer twee kanten op, terwijl het net voor eenrichtingsverkeer is ontworpen", aldus Roeleveld.

Kijk ook: elektrische Volkswagen ID.3