Elektrische motorfietsen

Brits motormerk BSA maakt comeback met elektrische motoren

elektrische motorfietsen bsa motoren elektrische motorfiets mahindra
17 november 2020 om 22:59
Laatste update: 17 november 2020 om 23:03

De Indiase miljardair Anand Mahindra wil het bekende Britse motorfietsenmerk BSA nieuw leven inblazen.

BSA ging in de jaren 70 failliet. Het is de bedoeling dat medio volgend jaar BSA-motorfietsen van de band gaan lopen bij een productielocatie in de buurt van de oude fabriek in Small Heath, nabij Birmingham. Dat heeft Mahindra gezegd tegen Britse media.

De miljardair is voorzitter van de grote Indiase autoproducent Mahindra Group en eigenaar van de merkrechten van BSA. De zakenman wil eerst versies met gewone verbrandingsmotors gaan bouwen, en vanaf eind 2021 moeten er ook elektrische motorfietsen komen van het merk. Het bedrijf verwacht meer dan 10.000 motorfietsen per jaar te kunnen produceren, wat minstens 255 nieuwe banen moet opleveren.

Er zal een onderzoeksfaciliteit van BSA gaan komen in Banbury, Oxfordshire. De Britse overheid verstrekt ruim 5 miljoen euro subsidie voor de elektrische BSA's. 

Elektrische motorfiets Harley-Davidson LiveWire

Laatste in 1973 gebouwd

Volgens Mahindra, die een geschat vermogen heeft van ongeveer 1,7 miljard dollar, moet de historie van het merk BSA eer worden aangedaan. De laatste BSA werd in 1973 gebouwd. In de jaren vijftig was BSA de grootste motorfietsenbouwer ter wereld.

Eerder kwam ook Harley-Davidson met een elektrische motorfiets, de LiveWire.

De Mahindra Group is de grootste producent van tractors ter wereld en maakt onder andere ook de elektrische Reva-auto's en elektrische rickshaws.  

Review: plug-in hybride Mercedes