Privacyonderzoek naar WhatsApp, YouTube en Amazon in VS
De Amerikaanse markttoezichthouder Federal Trade Commission (FTC) is een onderzoek gestart naar de manier waarop negen techpartijen met de data en privacy van hun klanten omgaan. Het gaat om Amazon, TikTok, Discord, Facebook, Reddit, Snapchat, Twitter, WhatsApp en YouTube.
De FTC verplicht de techbedrijven informatie te overhandigen over hoe zij data over gebruikers verzamelen en gebruiken. De bedrijven moeten ook verklaren hoe zij bepalen welke advertenties en inhoud zij aan gebruikers laten zien.
Bedrijven moeten ook zeggen of ze algoritmes of data-analyse toepassen op de persoonlijke informatie van gebruikers, en hoe zij meten op welke manier mensen hun producten gebruiken. Bovendien moet het effect op kinderen en tieners worden toegelicht.
Oneerlijke concurrentie
Sociale media en videodiensten met een sociaal aspect liggen al langer onder een vergrootglas. Vaak zijn de bedrijven afhankelijk van advertenties, maar is niet altijd duidelijk op welke basis er gericht op personen wordt geadverteerd.
Ook zouden de bedrijven door hun belangrijke positie als zowel platformhouder als adverteerder mogelijk een oneerlijk concurrentievoordeel kunnen krijgen.
De bedrijven hebben 45 dagen om de informatie aan de FCC te overleggen. Daarna zal die informatie onderzocht worden, en zal de toezichthouder een oordeel vellen. Pas dan zal blijken of de bedrijven de regels overtreden, en daar eventueel een straf op staat.