Facebook valt Apple aan in paginagrote krantenreclames
Facebook is publiek de strijd aangegaan tegen nieuwe beleidsplannen van Apple, door paginavullende advertenties te plaatsen in de grootste kranten in de Verenigde Staten.
"We komen in opstand namens kleine bedrijven wereldwijd", kopt de Facebook-reclame in de krant. Volgens het sociale netwerk zullen juist deze bedrijven lijden onder nieuwe regels die Apple volgend jaar introduceert.
Het paginavullende bericht staat in onder andere de New York Times, Wall Street Journal en Washington Post.
Apple legt vanaf volgend jaar de dataverzameling in apps aan banden. Ontwikkelaars mogen nog wel gegevens van gebruikers verzamelen, maar moeten eerst toestemming van gebruikers vragen.
De twee techgiganten ruziën al langer over de geplande regels. Eerder zei Facebook dat ze te snel kwamen, waardoor de geplande uitrol dit najaar is uitgesteld naar begin 2021.
'Dit is machtsmisbruik'
Afgelopen maand beschuldigde Facebook het bedrijf van machtsmisbruik, omdat alleen apps van derden zich aan het strenge privacybeleid moeten houden. Apple zei op zijn beurt dat Facebook schuldig is van grootschalige privacyschendingen.
Facebook vreest vooral voor de gevolgen binnen de advertentietak. Omdat het lastiger wordt gebruikers te volgen, kan het bedrijf niet langer gepersonaliseerde reclame tonen. Volgens het sociale netwerk genereren reclames zonder personalisatie 60 procent minder omzet, aldus eigen onderzoek.
Apple: 'Wij komen op voor gebruikers'
Apple heeft op de advertentie van Facebook gereageerd. "Wij geloven dat dit een simpele kwestie is van opkomen voor onze gebruikers", aldus Apple. "Gebruikers moeten weten wanneer hun gegevens worden verzameld en gedeeld met andere apps en websites - en ze moeten de keuze hebben om dat al dan niet toe te staan. Transparantie van app-tracking in iOS 14 vereist niet dat Facebook zijn benadering van het volgen van gebruikers en het maken van gerichte advertenties verandert, het vereist gewoon dat ze gebruikers een keuze geven."
Vanaf volgend jaar moeten gebruikers in iOS nadrukkelijk toestemming geven voor reclame-tracking, zoals dat al langer gebeurt met bijvoorbeeld toestemming voor het volgen van de locatie en het gebruik van de locatie. Facebook vreest dat gebruikers 'nee' zullen antwoorden als hen nadrukkelijk wordt gevraagd of zij tussen verschillende apps en sites gevolgd mogen worden. Facebook volgt gebruikers nu ook al, maar vraagt het niet duidelijk.