Facebook vreest effect van privacy-update Apple
Facebook vreest dat de reclameomzet fors daalt na een update die Apple binnenkort in iOS doorvoert. Daardoor kunnen er minder gerichte reclames worden aangeboden aan Facebook-gebruikers.
Apple gaat het apps verplichten om gebruikers om toestemming te vragen als ze gerichte reclame willen aanbieden op basis van gegevens als locatie en interesses. Dat kan de inkomsten van Facebook al vanaf het eerste kwartaal drukken, zegt het bedrijf. Daartegenover staat dat mensen de laatste tijd meer online kopen, wat goed is voor advertenties op de netwerken van Facebook.
Facebook maakt zich verder zorgen om de toenemende aandacht voor de verwerking van data van Europese klanten in de Verenigde Staten. Als dat moet worden aangepakt, moet Facebook extra kosten maken.
De inkomsten van Facebook bestaan voor het overgrote deel uit geld dat adverteerders betalen om te adverteren op sociale netwerken Facebook en Instagram. Dankzij stijgende reclame-inkomsten in het slotkwartaal behaalde het techbedrijf vorig jaar een omzet van net geen 86 miljard dollar, een stijging van 22 procent ten opzichte van 2019. Topman Mark Zuckerberg spreekt dan ook van een "sterk slot van het jaar".
Crisis en boycot
Facebook had in het begin van het jaar nog last van tegenwind toen adverteerders in hun budget sneden toen de coronacrisis toesloeg. In de zomer was er bovendien een adverteerdersboycot van bedrijven die vonden dat Facebook te weinig deed om ongelijkheid en extremisme tegen te gaan. Tegelijkertijd logden gebruikers vaker en langer in tijdens de coronapandemie.
2,6 miljard dagelijkse gebruikers
Dagelijks waren er in december ruim 1,8 miljard mensen actief op Facebook en 2,6 miljard op alle apps van het bedrijf. Maandelijks ging het om 2,6 miljard en 3,3 miljard mensen en in beide gevallen was dat een stijging van ruim 10 procent ten opzichte van een jaar eerder.
De winst van Facebook kwam uit op 29,1 miljard dollar tegen 18,5 miljard dollar in 2019. Dat is een stijging van 58 procent.