Toezichthouder: Google is te dominant op reclamemarkt
Google ligt onder vuur in Australië vanwege zijn dominante positie op de advertentiemarkt. De Australische mededingingswaakhond ACCC wil maatregelen gaan nemen om de macht van Google in te dammen.
"Er is een gebrek aan concurrentie, keuze en transparantie in de sector", zegt ACCC-voorzitter Rod Sims. De waakhond wil nu feedback van partijen in de markt en consumenten over wat voor maatregelen het kan nemen om de concurrentie op gebied van advertentietechnologie te bevorderen.
Daarbij denkt de ACCC aan regels die belangenverstrengeling of het zichzelf voortrekken door Google moet voorkomen. De marktwaakhond ziet die mogelijke misstanden als een reëel gevaar door de dominante positie van Google.
'Veel mis met de markt'
Ook wil de ACCC dat internetgebruikers zelf kunnen bepalen welke persoonlijke informatie gedeeld mag worden met adverteerders door bedrijven als Google. Ook zouden internetbedrijven de onlinegeschiedenis van gebruikers minder mogen gebruiken om producten aan de man te brengen.
"Google is de enige partij die de effectiviteit van advertenties kan beoordelen", zegt Sims. "Ze geven zich dus vaak zelf een cijfer voor hoe goed ze het doen." Volgens de voorman van de ACCC "is er veel mis met de markt en wordt die feitelijk gedomineerd door één partij".
Google zegt in een reactie dat er niets mis is met de sector en dat er voldoende concurrentie is. "Er zijn veel bedrijven, groot en klein, die samenwerken en met elkaar concurreren. Wij hebben het makkelijker gemaakt voor anderen om te kiezen met wie ze willen samenwerken." Het Amerikaanse bedrijf zegt volledig mee te blijven werken aan het onderzoek.
Oplopend conflict Australië en Google
De zaak doet de spanningen tussen Google en de Australische overheid verder oplopen. Een ruzie over een voorgestelde wet waarbij Google uitgevers moet betalen om nieuws te kunnen tonen liep hoog op. Google dreigde in die zaak om zijn zoekmachine in Australië op zwart te zetten.
Europese mega-boetes
Australië is niet het enige land waar Googles marktpositie op de advertentiemarkt wordt onderzocht. Ook de Europese Commissie kijkt daarnaar. Google kreeg bovendien al eens een miljardenboete voor misbruik van zijn reclamesysteem AdSense in de Europese Unie en een andere omdat het de resultaten van zijn eigen prijsvergelijker Google Shopping voortrok in de zoekresultaten. De Europese Commissie startte onlangs nieuwe onderzoeken naar de praktijken van Google.
Ook in de VS doen toezichthouders onderzoek naar mogelijk machtsmisbruik door Google op de advertentiemarkt.