'Europese Commissie wil twee onderzoeken naar Google starten'
De Europese Commissie zou twee nieuwe onderzoeken willen instellen naar Google. Het ene onderzoek zou gaan over hoe Google gegevens verzamelt en gebruikt en het andere onderzoek richt zich op de advertentietak van het bedrijf.
De commissie heeft vraaglijsten naar Google gestuurd over het verzamelen van gegevens van marktdeelnemers, meldt de politieke nieuwssite Politico, dat het document heeft ingezien. Volgens een woordvoerder van de Europese Commissie betreft het onderzoek alle diensten van de Amerikaanse internetgigant, inclusief digitale advertenties.
Brussel onderzoekt onder meer de technologie die Google gebruikt om advertenties te verkopen en plaatsen op externe sites. Het kijkt volgens de vragenlijst naar de gevolgen van bepaalde veranderingen in de advertentieproducten. Het gaat onder andere over het Google Display Network, een netwerk van uitgevers dat ermee instemde Google-advertenties weer te geven. Die instemming werd door Google in 2018 de standaardinstelling gemaakt. Brussel vraagt zich af hoeveel bedrijven zich ervoor hebben afgemeld.
Google is marktleider op de markt van online-advertenties. Het bedrijf heeft tot 22 januari gekregen om te reageren op de vragen van de Europese Commissie. Google heeft nog geen commentaar gegeven.
Megaboetes
Als het komt tot twee afzonderlijke zaken, dan kan Google twee keer een boete van maximaal 10 procent van zijn jaaromzet krijgen als er een inbreuk op de mededingingsregels wordt vastgesteld.
Brussel heeft Google al drie keer enorme hoge boetes gegeven. Dat gebeurde wegens het bevoordelen van zijn eigen zoekmachine (2,42 miljard euro) en zijn mobiele systeem Android (4,34 miljard euro). En in 2019 kreeg het bedrijf een boete van 1,49 miljard euro vanwege het voortrekken van de eigen advertentieverkoopdienst AdSense ten opzichte van andere advertentieverkopers.
Uitgevers boos om aanpassing Chrome
Brussel kijkt ook naar de plannen van Google met Chrome, de populairste webbrowser ter wereld. Google wil later dit jaar de ondersteuning van cookies van derden in Chrome stopzetten. Dat soort cookies worden vaak gebruikt door adverteerders om gebruikers over meerdere website te volgen.
De Britse mededingingswaakhond CMA maakte onlangs ook al bekend Google te onderzoeken vanwege Chrome-plannen. Uitgevers en advertentiebedrijven vrezen doordat ze minder informatie over internetters kunnen vergaren een flink deel van hun omzet te verliezen.