Al 1,4 miljoen Nederlandse huishoudens met slimme verlichting
Inmiddels hebben 1,4 miljoen Nederlandse huishoudens slimme verlichting: ongeveer 17 procent van alle huishoudens.
Dat meldt marktonderzoeker Multiscope in zijn Smart Home Monitor, een onderzoek naar het smarthome-gebruik onder 6300 Nederlanders. In 2018 had nog zo'n 13 procent van de Nederlandse huishoudens slimme verlichting.
Philips Hue blijft met afstand het populairste merk voor slimme verlichting: 47 procent van de gezinnen met slimme lampen gebruikt die van Hue. Op de tweede plaatst staat IKEA, dat met zijn Trådfri-lampen sinds 2017 een goedkoper alternatief voor Philips Hue biedt.
KlikAanKlikUit, Osram en Innr maken de top vijf compleet, met respectievelijk 8, 5 en 3 procent marktaandeel.
Philips Hue-strip kleurt mee met je tv:
Gemiddeld 223 euro besteed
Gemiddeld besteden gezinnen 223 euro aan slimme verlichting, waardoor er voor in totaal 300 miljoen euro aan slimme verlichting in Nederlandse huishoudens staat.
Het aantal huishoudens met slimme verlichting blijft groeien: 12 procent van de consumenten is van plan binnen een jaar slimme lampen aan te schaffen. De belangrijkste redenen voor de aankoop zijn comfort en kostenbesparing.