'Apple Watch vergroot voorsprong op markt voor slimme horloges'
Het marktaandeel van de Apple Watch is afgelopen jaar meer toegenomen ten opzichte van de grootste concurrenten.
De Apple Watch had in het vierde kwartaal van 2020 een marktaandeel van 40 procent op de markt voor slimme horloges, meldt marktanalist Counterpoint. Een jaar eerder was dat aandeel nog 34 procent.
De voorsprong van de Apple Watch valt ook op in de aantallen verscheepte smartwatches. Apple verscheepte vorig jaar 33,9 miljoen Apple Watches, 19 procent meer dan een jaar eerder. De markt als geheel groeide echter maar 1,5 procent, volgens Counterpoint als gevolg van corona.
Grote concurrenten groeien minder hard, of zien een daling. Samsung verkocht in het vierde kwartaal van vorig jaar 10 procent van alle smartwatches, een jaar eerder nog 9 procent. Over heel 2020 gezien verscheepte Samsung ongeveer evenveel smartwatches als in 2019. Huawei verscheepte in 2020 juist ruim een kwart meer smartwatches. Het gaat daarbij volgens de marktanalist vooral om Honor-horloges, het submerk dat Huawei vorig jaar verkocht.