Nieuwe privacy-aanklacht tegen Apple in Frankrijk
Apple wordt in Frankrijk aangeklaagd vanwege een functie die gepersonaliseerde advertenties toont in onder andere de App Store.
De Franse lobbygroep France Digitale, dat startups en durfkapitalisten vertegenwoordigt, diende dinsdag een klacht tegen Apple in bij de Franse toezichthouder CNIL. Dat meldt persbureau Bloomberg, dat de aanklacht heeft ingezien.
De aanklacht richt zich op de functie Personalized Advertising, die advertenties toont in de App Store, bij Apple News en de Stocks-app, gebaseerd op gebruikersgegevens. Apple zou geen toestemming vragen van gebruikers voor het ontvangen van gepersonaliseerde advertenties.
'Apple te machtig'
De zaak komt op het moment dat Apple een update voor iPhones en iPads voorbereidt die ervoor moet zorgen dat de hoeveelheid verzamelde gegevens van advertentiesystemen van derden, zoals Facebook, worden gelimiteerd. In tegenstelling tot die functie, is het gepersonaliseerde advertentiesysteem van Apple zelf standaard ingeschakeld.
Gebruikers zijn volgens de klagers, France Digitale, "onvoldoende geïnformeerd over het gebruik en de verwerking van hun persoonlijke gegevens". Volgens de lobbygroep heeft Apple te veel macht in handen omdat het kan bepalen wie een "partner" is en wie een "derde partij" en dat dit in de loop van de tijd kan wijzigen zonder dat Apple daarvoor de gebruiker inlicht. Volgens Apple zijn de aanklachten "duidelijk vals".
Meer klachten tegen Apple
Eerder diende een groep Franse adverteerders al een klacht in bij de mededingingsautoriteit in Frankrijk. Zij willen voorkomen dat Apple wijzigingen doorvoert in de manier waarop het bedrijf gegevens van iPhone-gebruikers verzamelt. Daarbij zou Apple in strijd met Europese regels handelen.
Ook privacy-activist Max Schrems kwam eerder in geweer tegen Apple. Met zijn lobbygroep Noyb diende hij klachten in bij de Duitse en de Spaanse privacywaakhonden. Dit omdat Apple in zijn ogen onrechtmatig een dienst heeft geïnstalleerd op zijn apparaten en apps waarmee het techbedrijf het gedrag van gebruikers kan volgen.