Samenwerking

T-Mobile wil miljoen huishoudens aansluiten op gehuurd glasvezelnetwerk

7 april 2021 om 11:57
Laatste update: 7 april 2021 om 12:33

T-Mobile is een samenwerking aangegaan met het bedrijf Open Dutch Fiber, dat de komende vijf jaar glasvezelinternet gaat aanleggen naar 1 miljoen Nederlandse huishoudens.

De verbindingen worden aangelegd in overwegend stedelijke gebieden, en vooral op plekken waar concurrerende bedrijven nog geen glasvezelverbinding aanleggen. T-Mobile belooft downloadsnelheden van minstens 1Gbps tot maximaal 10 Gbps, voor prijzen vanaf 25 euro per maand voor klanten die al een mobiel Unlimited-abonnement bij de provider hebben.

De aanleg van het netwerk wordt verzorgd door Open Dutch Fiber, de eerste huurder van het netwerk is T-Mobile. Het gaat om een open netwerk, waarop ook andere aanbieders welkom zijn. Met de aanleg van het netwerk is de komende vijf jaar een investering van tenminste 700 miljoen euro gemoeid, stelt T-Mobile woensdag. Open Dutch Fiber is eigendom van investeringsmaatschappijen KKR Infrastructure en Deutsche Telekom Capital Partners. De aanleg van het netwerk start in de zomer.

KPN en Ziggo

De komst van een nieuwe speler op de markt voor snel vast internet is goed nieuws voor met name stedelingen. Momenteel zijn er twee grote, landelijke aanbieders: KPN en Ziggo. Ziggo is bezig zijn kabelnetwerk te upgraden en biedt op steeds meer plekken snelheden tot 1Gbps. 

KPN legt glasvezel aan, en beloofde vorig jaar om eind 2025 tweederde van de huishoudens in Nederland zo'n aansluiting te bieden. Daar kwam onlangs een belofte bij: versnelde aanleg van glasvezel in duizend dorpen, samen met pensioenfonds ABP.

Bij KPN ligt de nadruk van die nieuwe verbindingen op dorpen, het buitengebied en nieuwbouwwijken. T-Mobile en Open Dutch Fiber kiezen voor overwegend stedelijk gebied, waar glasvezel nu nog schaars is.

'Gemeente moet regie nemen'

"We zitten pas op 45 procent glasvezel in Nederland. KPN heeft een paar wijken in Amsterdam, Den Haag en een proefwijk in Utrecht. Als je kijkt naar de vier grote steden is daar nog veel te doen. Dat is achtergelegen gebied", zegt analist Tim Poulus van Telecompaper over de samenwerking van T-Mobile.

"Het wordt drukker op de markt. Dat is voor consumenten fantastisch. Voor een deel betekent dit dat ze sneller krijgen", zegt consultant Rudolf van der Berg van telecom-onderzoeksbureau Stratix. De consultant stelt dat gemeenten de regie moeten nemen bij de aanleg, zeker op plekken waar bijvoorbeeld KPN en T-Mobile beiden glasvezel willen aanleggen, en dus beiden de bestrating moeten openmaken.

'Snel winstgevend'

Topman van T-Mobile Søren Abildgaard staat achter het voornemen van Open Dutch Fiber om vooral te richten op plekken waar de concurrentie nog geen glasvezel heeft of wil leggen. "Het nut van het aanleggen van een glasvezelnetwerk waar andere partijen dat al hebben gedaan of nog aan het doen zijn, ontgaat mij. Ik onderschrijf de conclusie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), dat dit alleen maar leidt tot vertraging van de digitalisering van Nederland en verspilling van geld van investeerders en telecomproviders", aldus Abildgaard.

Het is denkbaar dat het netwerk van Open Dutch Fiber op termijn in de verkoop gaat, naar bijvoorbeeld KPN, denkt Poulus van Telecompaper. "Er moet altijd een exitstrategie zijn", zegt de analist over het netwerk van investeringsmaatschappijen. Toch is glasvezel ook op korte termijn al winstgevend, rekent Poulos uit. "Ze gaan uit van 700 miljoen euro voor 1 miljoen adressen. Dat is 700 euro per adres. Na aanleg ga je rekeningen sturen naar zo'n adres. Op termijn moet 40 procent van die aangelegde lijnen actief zijn. Dan is het al prima", zegt Poulus.

Bekijk ook: