Apple geeft adverteerders 'privacyvriendelijke' alternatieven voor tracking
Apple gaat adverteerders 'privacyvriendelijke' alternatieven voor het ongemerkt volgen van het gedrag van iOS-gebruikers bieden. Die opties voor adverteerders vallen samen met het verschijnen van iOS 14.5 binnenkort.
Apple legt met de aanstaande update iOS 14.5 het tracken van gebruikers aan banden. Adverteerders hebben daardoor weinig tot geen mogelijkheid meer om gebruikers en hun gedrag in apps ongemerkt te volgen, als gebruikers daar geen toestemming voor geven. Nu al bevat het Privacy-menu van iOS de sectie 'Tracking', waarin gebruikers toestemming voor tracking per app kunnen geven of intrekken. Met de komende update iOS 14.5 moeten apps die toestemming nadrukkelijk aan de gebruiker vragen. Wanneer iOS 14.5 precies verschijnt, is nog niet bekend.
De regels zijn omstreden en werden in eerste instantie uitgesteld na kritiek van Facebook, dat inmiddels zou broeden op een rechtszaak tegen Apple. De nieuwe regels schaden volgens Facebook vooral kleine ondernemers, die dankzij tracking gericht op hun doelgroep kunnen adverteren en zo niet betalen om een reclame te tonen aan zomaar iedereen. Het online advertentie-imperium van Facebook is voor een groot deel afhankelijk van tracking en het bouwen van nauwkeurige gebruikersprofielen.
Adverteerders willen data
Met tracking bouwen adverteerders en dataverkopers nauwkeurige profielen van gebruikers op. Ze weten iemands woonplaats, leeftijd, geslacht, interesses en meer, en kunnen iemand bijvoorbeeld reclame voor kleding in zijn of haar smaak tonen. De verkoop van zulke reclame gebeurt automatisch, in razendsnelle veilingen.
Na zo'n veiling willen adverteerders ook graag weten of hun reclame het goed heeft gedaan. Daar wordt ook tracking voor ingezet, bijvoorbeeld om te zien of een gebruiker een webshop of winkel bezoekt na het zien van een reclame, of dat hij een geadverteerde app of game downloadt.
Nieuwe methoden
Om die zogenoemde impact van een reclame te meten zonder gebruikers te tracken, prijst Apple nu twee nieuwe methoden aan. Dat meldt het bedrijf in zijn bijgewerkte privacygids 'A Day in the Life of Your Data'.
Het gaat om SKAdNetwork, een functie die adverteerders laat weten hoe vaak een apps is geïnstalleerd nadat er een reclame voor is getoond. Daarbij wordt verdere informatie over de gebruiker of het apparaat niet gedeeld, zodat de privacy behouden blijft.
De functie Private Click Measurement laat adverteerders weten dat gebruikers op een reclame hebben geklikt met een bepaald gevolg, bijvoorbeeld een aankoop op een website. Ook daarbij wordt informatie over wie precies op de advertentie heeft geklikt, niet gedeeld.