Makers

Instagram krijgt marktplaats voor influencers

27 april 2021 om 19:17
Laatste update: 29 april 2021 om 08:55

Instagram werkt aan meer manieren voor influencers om geld te verdienen aan het platform. Dat zei Facebook-baas Mark Zuckerberg dinsdagavond tijdens een livesessie op het fotoplatform met Adam Mosseri, het hoofd van Instagram.

Zo moeten er 'creator shops' komen, webwinkels waar influencers zelf producten kunnen verkopen. Ook wil Instagram gebruikers gaan helpen om een deel van de verkoopprijs te innen als iemand via hun foto's en video's besluit om een product te kopen.

Ten slotte werkt Instagram aan een 'branded content marktplaats' om makers en sponsors aan elkaar te koppelen. Zuckerberg wil zo een "middenklasse" creëren onder influencers.

'Wilden niet te commercieel worden'

Mosseri zei dat Instagram zich lang niet in de bemiddeling tussen adverteerders en influencers heeft willen mengen, in de hoop te voorkomen dat het platform te commercieel zou worden. Dergelijke deals worden nu echter in achterkamertjes gesloten, waardoor er weinig zicht is op hoe je als influencer adverteerders kan werven.

Met zo'n marktplaats volgt Instagram het voorbeeld van muziekapp TikTok, die al een Creator Marketplace heeft.

Chronologische ordening

Naast de uitleg over influencers, liet Zuckerberg ook weten dat hij er niet op tegen was om een optionele chronologische ordening van de Instagram-feed mogelijk te maken. Gebruikers die de huidige algoritmische ordening niet prettig vinden vragen al langer om zo'n optie.

Wat is er zo briljant aan TikTok?