Volvo en Daimler werken aan vrachtwagens op waterstof
Het Duitse auto- en truckconcern Daimler gaat samen met de Zweedse vrachtwagenbouwer Volvo in 2025 beginnen met de Europese productie van brandstofcellen voor waterstoftrucks.
Daarvoor werd eerder al een samenwerkingsverband genaamd cellcentric opgericht en deze week kwamen de concrete plannen naar buiten.
De partijen hopen binnen drie jaar met testen van de brandstofcellen te beginnen en later dit decennium met de massaproductie van eigen trucks op waterstof te starten. Ze blijven op dit terrein wel concurrenten.
Voor lange afstanden
Daimler en Volvo zeggen dat waterstofaangedreven vrachtwagens vooral voor de langere afstand en zwaardere ladingen geschikt zijn. Elektrische vrachtwagens op batterijen kunnen beter voor kortere afstanden worden ingezet. Volvo presenteerde onlangs ook elektrische trucks op batterijen.
"Waterstofvrachtwagens zijn cruciaal voor een CO2-vrij transport in de toekomst. Batterijvrachtwagens alleen maken dit niet mogelijk", aldus topman Martin Daum van Daimler Trucks, het moederbedrijf van Mercedes-Benz. Nu rijden de meeste trucks nog op diesel.
Klimaatneutraal
Met behulp van brandstofcellen wordt elektriciteit opgewekt uit waterstof, met enkel water als uitstoot. Dit moet bijdragen aan het verlagen van de uitstoot en helpen bij het klimaatneutraal maken van Europa in 2050.
Meer waterstoftankstations nodig
De bedrijven roepen verder de Europese Unie op tot beleid rond infrastructuur voor waterstofvrachtwagens. Zo zouden er in 2025 in Europa ongeveer driehonderd tankstations voor zware waterstoftrucks moeten zijn en ongeveer duizend in 2030. Dat is nodig om het gebruik van waterstofvrachtwagens commercieel haalbaar te maken.
Deze week deed de European Clean Trucking Alliance (ECTA), waar Transport en Logistiek (TLN) deel van uitmaakt, ook al een oproep voor meer laad- en tankinfrastructuur voor emissievrije trucks in Europa.