Twitter koopt betaalde dienst die reclame op nieuwssites blokkeert
Twitter neemt Scroll over, een abonnementsdienst waarmee je zonder advertenties nieuwswebsites kan bekijken. Dat maakte het bedrijf dinsdag bekend.
Volgens Twitter maakt Scroll het lezen van content online gemakkelijker door "het gedoe" uit het proces te halen. De dienst vraagt vijf dollar per maand (4,16 euro) en blokkeert daarvoor de advertenties en pop-ups bij deelnemende publicaties.
Uitgevers die meedoen krijgen geld voor elke betalende Scroll-abonnee die op hun site een artikel leest. Ze verdienen volgens Twitter "meer aan Scroll dan aan advertentie-inkomsten". Scroll bestaat sinds 2006.
Twitter wil eigen abonnementspakket
Wat Twitter precies met de aankoop wil, is nog niet helemaal duidelijk. Het bedrijf schrijft in brede termen over een "betere toekomst" voor het lezen en de journalistiek.
Het sociale medium wil op termijn een eigen abonnementspakket aanbieden, schrijft Twitter op de site. Scroll zal daar deel van zijn. Een andere nieuwe aankoop van Twitter, nieuwsbrievensite Revue, wil op deze manier nieuwsbrievenschrijvers gaan betalen.
Twitter heeft nieuwe aanmeldingen voor Scroll tijdelijk opgeschort.