YouTube rolt TikTok-rivaal Shorts uit in de VS
YouTube maakt deze week het nieuwe onderdeel YouTube Shorts, met korte filmpjes van minder dan een minuut, voor iedereen in de VS beschikbaar. Daarmee gaat de strijd met concurrent TikTok nu echt beginnen.
YouTube Shorts in de concurrent voor TikTok, het grootste platform voor korte smartphonevideo's. Amerikaanse gebruikers kunnen vanaf nu met de Shorts-camerafunctie in de YouTube-app verticale video's maken van maximaal 60 seconden. De camerafunctie biedt onder meer filters en een optie om ondertitels toe te voegen.
YouTube Shorts werd vorig jaar eerst uitgerold in India, waar TikTok in de ban is gedaan. De videodienst is van plan de functie later dit jaar in andere landen te introduceren. Het is nog niet bekend, wanneer dat in Nederland gebeurt.
Nieuwe knop in de app
YouTube geeft Shorts een eigen knop in de hoofdnavigatie aan de onderkant van de mobiele app. Als gevolg daarvan verhuist de Explore-tab, die toegang biedt tot de populairste video's in het Trending-onderdeel, naar de bovenkant van de app.
Hashtag
Het plaatsen van YouTube Shorts is voor gebruikers in andere landen al wel mogelijk via een omweg: door verticale video's te uploaden met in de titel of beschrijving de hashtag #Shorts. Nederlandse gebruikers kunnen ook al Shorts te zien krijgen in een speciale rij op de voorpagina van de YouTube-app. Onlangs heeft YouTube gezegd dat Shorts-video's al dagelijks 6,5 miljard views halen.
YouTube profiteerde de afgelopen tijd sterk van de coronacrisis: het aantal kijkers en de advertentie-inkomsten namen flink toe. De advertentie-inkomsten stegen in het afgelopen kwartaal met 49 procent vergeleken met dezelfde periode in 2020.
Volg Bright ook op YouTube en op TikTok.