TikTok krijgt maand van EU om kinderen te beschermen van reclames
Sociale media

Brussel pakt TikTok aan na klachten over reclames gericht op kinderen

28 mei 2021 om 15:11
Laatste update: 28 mei 2021 om 15:12

De Europese Commissie onderneemt actie tegen video-app TikTok naar aanleiding van klachten over verborgen marketing en agressieve reclametechnieken die zijn gericht op kinderen.

Brussel wil dat het Chinese bedrijf zijn beleid en commerciële praktijken aanpast en zich houdt aan EU-regels voor consumentenbescherming. Het dagelijks EU-bestuur is daarom een "formele dialoog" begonnen met TikTok. Het bedrijf krijgt een maand de tijd om de kwestie met de commissie en de Europese consumentenautoriteiten te bespreken en tot een bevredigende oplossing te komen.

De overkoepelende Europese consumentenorganisatie BEUC had na klachten over de advertentiepraktijken van TikTok uit verschillende landen eerder dit jaar duidelijk gemaakt dat er iets aan de hand is. "De huidige pandemie heeft verder digitalisatie versneld. Dat geeft nieuwe mogelijkheden maar brengt ook nieuwe risico's mee, vooral voor kwetsbare consumenten. In de EU is het verboden om zich op kinderen en minderjarigen te richten met verkapte reclames, zoals een spandoek of vlag in video's", stelt EU-commissaris Didier Reynders (Justitie).

Maatregelen

TikTok is erg populair onder kinderen, maar gebruikers onder de zestien jaar hebben officieel toestemming nodig van hun ouders voor een TikTok-account. De leeftijdscheck is echter makkelijk te omzeilen.

TikTok nam onlangs extra maatregelen die de veiligheid van jonge gebruikers zouden moeten verbeteren. Zo zouden accounts van gebruikers tussen de dertien en vijftien jaar standaard op privé worden gezet en kunnen onbekenden hun video's niet automatisch zien. Moderators weren daarnaast ongepaste video's en gebruikers kunnen aanstootgevend materiaal rapporteren. 

Kijk ook: waarom is TikTok zo populair?