TikTok passeert Facebook onder Nederlandse jeugd
Onder Nederlandse jongeren wordt TikTok voor het eerst vaker dagelijks gebruikt dan Facebook. TikTok groeide ook onder twintigers hard in 2020, blijkt uit een nieuw onderzoek.
Het aantal Nederlanders tussen 15 en 19 jaar dat dagelijks op TikTok kijkt is vervijfvoudigd in een jaar tijd. Dat meldt Newcom na een representatief onderzoek.
In totaal gebruiken 1,7 miljoen Nederlanders inmiddels TikTok, een toename van 149 procent vergeleken met januari vorig jaar. Vooral het dagelijkse gebruik is enorm toegenomen: TikTok werd in januari vorig jaar nog door 281 duizend Nederlanders dagelijks gebruikt, nu zijn dat er 836 duizend. Ook onder twintigers is TikTok tegenwoordig populair: een verdubbeling in gebruik.
Ook veel jonge kinderen
Vergelijkbare groeicijfers haalt TikTok bij kinderen tussen 6 en 14 jaar, waar Newcom de ouders naar vraagt. Onder deze jonge groep zijn ongeveer 700.000 TikTok-gebruikers in Nederland. TikTok verbiedt het gebruik van de app onder de 13 jaar, maar controleert de leeftijd nog niet goed.
"TikTok had tot nu toe weinig last van een dalend gebrek aan vertrouwen onder gebruikers of grote negativiteit op het platform, zoals sommige andere sociale media. Het gaat op TikTok bijvoorbeeld nog bijna niet over politiek", zegt marktonderzoeker Hans Hoekstra van Newcom. TikToks concept met het vegen door korte, zichzelf herhalende video's is ook nog niet goed gekopieerd door concurrenten.
Maar of TikTok dit groeitempo volhoudt is nog maar de vraag, denkt Hoekstra. "Overheden willen strengere regels opleggen aan sociale media, ook aan TikTok, vooral rond de controle van de leeftijden van de jonge gebruikers." In Italië zijn TikTok-accounts waarvan de leeftijd niet is gecheckt de komende weken geblokkeerd, als maatregel na het overlijden van een 10-jarig meisje dat meedeed aan een gevaarlijke challenge. "Als die verplichte identificatie er komt, kan dat een grote impact hebben op TikTok."
Succesjaar voor Pinterest en LinkedIn
Een andere 'winnaar' onder de sociale media in 2020 was de plaatjesapp Pinterest, dat steeg van 3,5 naar 3,9 miljoen Nederlandse gebruikers. Hoekstra verklaart dat door de corona-lockdowns, waardoor mensen nieuwe hobby's namen. "Op Pinterest deden ze bijvoorbeeld inspiratie op voor hun interieur, of voor koken en bakken." Ruim 70 procent van de Nederlandse Pinterest-gebruikers is vrouw.
Bij het dagelijkse gebruik toonde LinkedIn ook een grote toename: 39 procent. LinkedIn profiteerde eveneens van de coronapandemie, zegt Hoekstra. "LinkedIn wordt gebruikt als een alternatieve manier om te netwerken, nu dat niet meer kan op borrels en andere bijeenkomsten."
Groei Instagram vlakt af
Bij Instagram vlakte de groei van het dagelijks gebruik (+7 procent) af vergeleken met voorgaande jaren. Het groeitempo van Instagram nadert het nulpunt bij de groepen tot 40 jaar. "Onder kinderen zien we zelfs al een kleine daling van het Instagram-gebruik. Iets soortgelijks gebeurde eerder met Facebook en Hyves. Die waren ook eerst populair onder scholieren en studenten, maar toen er steeds meer oudere gebruikers kwamen, voelden jonge gebruikers zich er minder thuis."
Het aantal Nederlandse gebruikers van Facebook (10,4 miljoen) en YouTube (9,1 miljoen) bleef vrijwel stabiel. Bij YouTube geldt wel dat de videosite veel populairder is onder jongeren. WhatsApp telt nu 12,4 miljoen Nederlandse gebruikers, een toename van 3 procent.
Jongeren: 3 uur per dag op socials
Het gemiddeld aantal minuten dat Nederlanders besteden aan sociale media nam met 1 minuut af en is nu 97 minuten per dag. Onder de groep met 15- tot 19-jarigen nam de tijd juist sterk toe afgelopen jaar: van 143 minuten naar 160 minuten per dag. Bij de 65-plussers is het dagelijks 78 minuten.