Problemen met podcasts

Apple blundert met podcast-app: ook Nederlandse makers de dupe

© Apple

apple podcasts verdwenen afleveringen
6 mei 2021 om 13:58
Laatste update: 6 mei 2021 om 16:35

Apple vernieuwde zijn podcast-app bijna twee weken geleden. Sindsdien zijn er veel problemen met de app: nieuwe afleveringen komen niet binnen en oudere shows lijken verdwenen. Zowel luisteraars als makers van podcasts hebben er last van.

De dienst Apple Podcasts is samen met Spotify de meest gebruikte app om naar podcasts te luisteren. Maar gebruikers van Apple Podcasts zien sinds een kleine twee weken de nieuwste afleveringen van sommige podcasts niet meer. De problemen zijn er bij tal van podcasts, waaronder populaire titels als de Zelfspodcast, Man met de microfoon en NRC Onbehaarde Apen.

In sommige gevallen, zoals bij de Zelfspodcast, ontbreken alleen wat oudere afleveringen. Andere podcasts zijn zwaarder getroffen: de lijst afleveringen van Onbehaarde Apen was ruim een week vrijwel leeg en is nog steeds niet compleet. De podcast van wetenschapper Rosanne Hertzberger toont momenteel in het vernieuwde Apple Podcasts geen enkele aflevering, terwijl die in elke andere podcast-app wel beschikbaar zijn.

Nieuwe shows toevoegen onmogelijk

Grote Nederlandse podcastnetwerken en podcastmakers herkennen de problemen. "Wij kunnen al twee weken niet meer inloggen, en dus geen nieuwe shows toevoegen", zegt oprichter Anne Janssens van Dag en Nacht, de grootste podcastproducent van Nederland met titels als De Leeuw Lult, Echt Gebeurd, Een podcast over media en Neutrale Kijkers. 

Luisterdata zijn ook niet beschikbaar, en dat is lastig. Veel podcasts verdienen geld met advertenties, en aan de hand van luistercijfers kan worden afgeleid hoe vaak zo'n reclame is gehoord.

'Geen logica'

Tonny Media, producent achter podcasts als de Zelfspodcast en de nieuwe podcast van Maxim Hartman, heeft vergelijkbare problemen. "In de lijst met afleveringen zie je er een heleboel niet, maar je kan ze dan wel weer luisteren in de app. Er lijkt geen logica in te zitten", zegt Pepe van de Kerkhof, hoofd productie van Tonny Media. Ook noemt hij problemen met pushberichten: notificaties van nieuwe afleveringen komen soms niet binnen bij gebruikers.

Dagblad NRC herkent de problemen ook, met de vele ontbrekende afleveringen van Onbehaarde Apen. "Donderdag ontbrak er een aflevering van NRC Vandaag, zonder duidelijke reden. Aan de achterkant van Apple Podcasts staat alles netjes gepubliceerd, maar in de app is het onzichtbaar", zegt Harrison van der Vliet, als adjunct-hoofdredacteur verantwoordelijk voor de digitale activiteiten van NRC.

Nieuwe app bron van problemen

Die 'achterkant' lijkt de bron van de problemen. Met de dienst Apple Podcasts Connect zorgen podcastmakers dat hun afleveringen bij luisteraars terechtkomen. De dienst ging twee weken geleden op de schop, in aanloop naar de onthulling van de vernieuwde Podcasts-app op 20 april. Sindsdien zijn er tal van problemen: sommigen kunnen totaal niet inloggen, anderen zien alleen maar foutmeldingen, of alles lijkt juist in orde terwijl afleveringen onzichtbaar blijken.

Voor luisteraars lijken de problemen zich te beperken tot de nieuwe versie van Apple Podcasts, sinds 26 april meegeleverd in iOS 14.5. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de Bright Podcast van RTL. De nieuwste aflevering was wel beschikbaar op oudere versies van de app, maar niet voor gebruikers van iOS 14.5. Een week later is de nieuwste aflevering alsnog voor iedereen verschenen, zonder dat Bright hier zelf iets aan deed.

De nieuwe app heeft naast ontbrekende afleveringen overigens nog meer euvels, bracht de site MacRumors in kaart. Bij sommigen werden plots alle afleveringen gedownload van alle podcasts waar zij op geabonneerd zijn. Anderen waren juist alle voortgang verloren, of hadden een lijst vol afleveringen die zij al beluisterd hadden. Ook podcast-platform Transistor heeft een lijst met problemen van zowel makers als luisteraars opgesteld.

Apple: 'We werken aan een oplossing'

De helpdesk van Apple reageert kort op sommige podcastmakers die om hulp vragen. "Onze technici zijn op de hoogte van de problemen en werken er actief aan om deze zo snel mogelijk op te lossen. Veel gebruikers hebben misschien al gemerkt dat sommige van deze problemen aan hun kant zijn opgelost", aldus de Apple-helpdesk. Bright heeft Apple om een reactie gevraagd, maar het bedrijf heeft hier vooralsnog niet op gereageerd. 

Luister ook de Bright Podcast.